Musiker- og bandstipend 2011
Søknadsfrist for Norsk jazzforums musiker- og bandstipend er 1. oktober 2011.
Søknadsfrist for Norsk jazzforums musiker- og bandstipend er 1. oktober 2011.
Gjennom Storbandprisen ønsker Norsk jazzforum å hedre en enkeltperson, et miljø eller et storband som har betydd særlig mye for amatørstorband i Norge. Norsk jazzforum ønsker at storbandmiljøet selv kommer med forslg til aktuelle kandidater. Frist for nominasjon er 1. oktober 2011.
Norsk jazzforum ønsker å minne alle medlemmer på at flere tilskuddsordninger har søknadsfrist 1. september.
I samarbeid med Utenriksdepartementet skal Norsk jazzforum i høst produsere den femte trippel-cden i serien JazzCD.no. De fire tidligere utgavene ble alle svært godt mottatt og bidro til økt oppmerksomhet verden rundt for norske jazzartister.
Profesjonelle musikere inviteres til Summer Session i Danmark i august. Blant årets instruktører er Marc Ribot, Lee Konitz, Kenny Wheeler og John Taylor.
Rogalendingen Odd Erik Hansgaard fikk fornyet tillit og går dermed inn i sin tredje periode som styreleder i Norsk jazzforum. Også musiker og komponist Bugge Wesseltoft ble gjenvalgt og fortsetter som nestleder for en tredje periode.
Norsk jazzforums landsmøte vedtok i helgen strategiplan for 2011 - 2015. Strategiplanen tydeliggjør den helhetlige retningen for norsk jazz i den kommende perioden.
Datoer for Norsk jazzforums årlige medlemsmøter er satt. Storband og festivaler møtes høsten 2011, og musiker- og klubbmøter er satt til nyåret.
Nærmere hundre landsmøtedeltakere var samlet i vakre og solfylte Arendal i helgen. Landsmøtet i Norsk jazzforum ble et konstruktivt og godt møte hvor organisasjonens framtidige strategi ble lagt. Både styreleder og nestleder ble gjenvalgt, og styret opprettholder en 50/50 kjønnsfordeling.
Fredag ettermiddag startet Norsk jazzforums landsmøte i Arendal. Nærmere 100 delegater skal tilbringe helga i Arendal kulturhus for å diskutere norsk jazz og vedta fokusområder for organisasjonen de neste to årene.
Kommende helg markeres innspurten av Pride-måneden juni. I Pride-parken i Oslo lørdag spiller Phønix og DJ Vic, i regi av Nasjonal jazzscene og Oslo Jazzfestival. Og Norsk jazzforum oppfordrer til parade-deltagelse.
Representanter fra Norsk komponistforening, nyMusikk, Norsk jazzforum og de store jazz- og samtidsensemblene la fram behovet for en landsdekkende satsing på store musikkensembler under et møte med kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery i Regjeringskvartalet mandag 22. juni.