Nyheter

– Tilskuddene til musikklivet må styrkes

Rammevilkårene til musikklivet er den største og mest kritiske utfordringen vi står overfor akkurat nå, uttaler et samstemt landsmøte i Norsk jazzforum. – Det er et behov for styrking av tilskuddene til hele det norske musikklivet. Økonomisk forutsigbarhet for arrangørfeltet og kunstnerne er avgjørende og må på plass, sier nyvalgt styreleder, Ragnhild Menes.

Denne helgen var over hundre jazzaktører fra hele landet samlet i Skien for landsmøtehelg i Norsk jazzforum. Til stede var en rekke musikere samt representanter fra klubber, festivaler, storband og regionale jazzsentre. De var alle enige om av norsk jazz står sterkere enn noen gang, både kunstnerisk og organisatorisk. Likevel ser Norsk jazzforums landsmøte på rammevilkårene til musikklivet som den største og mest kritiske utfordringen vi står overfor akkurat nå. Etterspillet av pandemien, økte kostnader og prisstigning, kombinert med at tilskuddene til feltet verken økes eller indeksreguleres, vil i verste fall føre til lavere aktivitet og et mindre mangfoldig kulturliv.

– Vi frykter en svekket og nedskalert næring dersom bildet ikke endres, og sikring av økonomisk forutsigbarhet i hele næringskjeden er derfor helt sentralt. Vi forventer at bevilgende myndigheter tar til seg konsekvensene av den økte prisstigningen, og styrker tilskuddene til hele det norske kulturlivet, heter det i uttalelsen fra landsmøtet.

Vil ha profesjonelle betingelser for regionale jazzensembler
De regionale jazzsentrene har siden oppstarten driftet profesjonelle jazzorkestre og vokalensembler på prosjektbasis med kortsiktig finansiering fra et underfinansiert Kulturfond. Det er behov for å etablere regionale jazzensembler med et fast, statlig driftstilskudd som vil sikre profesjonelle produksjons- og formidlingsvilkår for jazzmusikere.  Norsk jazzforums landsmøte uttaler at de regionale jazzensemblene representerer et stort mangfold av utøvere, komponister og konsertaktiviteter, og at det er på høy tid at denne delen av det profesjonelle musikklivet i Norge gis utviklingsmuligheter på lik linje med andre deler av orkester- og ensemblefeltet.
Store ensembler gikk som en rød tråd gjennom landsmøtehelgen. Scheen Jazzorkester, vokalensemblet Oslo 14 og OJKOS (Orkesteret for jazzkomponister i Oslo) var blant de som stod på det kunstneriske programmet. OJKOS’ «Mensa Rotunda», komponert av Andreas Rotevatn, ble også tildelt prisen Årets verk i forbindelse med Jazzprisen.


Vokalensemblet Oslo 14 urframførte utdrag fra verket «Glass – speil, refleksjon», skrevet av Elin Rosseland med tekster av Sidsel Endresen, under Jazzprisen. Rosseland ble tildelt Buddy-prisen samme kveld. Foto: Peder Ebbesen

Jazzpris-suksess
Parallelt med landsmøtet arrangerte Norsk jazzforum den aller første Jazzprisen. Det ble en skikkelig festaften og feiring av jazzen, direktesendt på NRK Jazz, foran en fullsatt og begeistret sal i Ibsenhuset i Skien. Tine Skolmen ledet publikum gjennom et show pakket med musikk og med utdeling av elleve priser, blant annet Buddy-prisen til Elin Rosseland. Mer om Jazzpris-mottakerne her.

Ny styreleder
Ragnhild Menes, sjef for Kongsberg Jazzfestival, ble enstemmig valgt som ny styreleder. – Jeg gleder meg til å ta fatt på arbeidet, sa Menes, og takket landsmøtet for tilliten.  I sin tale til landsmøtet sa Menes at kunstnerøkonomi, mangfold og likestilling er blant viktige saker framover, ved siden av styrking av tilskuddene til hele det norske kulturlivet.
Saksofonist Kjetil Møster ble valgt som ny nestleder. Det nye styret består ellers av Anette Storli Andersen (Skiensjazzdraget), Dag Erik Knedal Andersen (musiker), Heidi Beate Lekang (Nordlysfestivalen), Jakop Janssøn (musiker), Cecilie Nogva (Moldejazz), Sanskriti Shrestha (musiker) og Erling Aksdal (NTNU Jazzlinja). Varamedlemmer er Signe Irene Time (musiker), Per Oskar Olsen (Midtnorsk jazzsenter) og Jørn Størkson (Sørnorsk jazzsenter).


Norsk jazzforums styre i perioden 2023 – 2025, fra venstre: Anette Storli Andersen, Dag Erik Knedal Andersen, Ragnhild Menes styreleder), Cecilie Nogva, Jørn Størkson og Heidi Beate Lekang. Ikke tilstede da bildet ble tatt: Kjetil Møster (nestleder), Jakop Janssøn, Sanskriti Shrestha, Erling Aksdal, Signe Irene Time og Per Oskar Olsen. Foto: Ketil Hardy/Norsk jazzforum

Landsmøtet i Norsk jazzforum vedtok enstemmig følgende resolusjon:
Norsk jazz står sterkere enn noen gang, kunstnerisk og organisatorisk. Likevel ser Norsk jazzforums landsmøte på rammevilkårene til musikklivet som den største og mest kritiske utfordringen vi står overfor akkurat nå. Vi frykter en svekket og nedskalert næring dersom bildet ikke endres, og sikring av økonomisk forutsigbarhet i hele næringskjeden er derfor helt sentralt. Vi forventer at bevilgende myndigheter tar til seg konsekvensene av den økte prisstigningen, og styrker tilskuddene til hele det norske kulturlivet.

De regionale jazzensemblene representerer et stort mangfold av utøvere, komponister og konsertaktiviteter.  Det er på høy tid at denne delen av det profesjonelle musikklivet i Norge gis utviklingsmuligheter på lik linje med andre deler av orkester- og ensemblefeltet.

Fra forsiden

Nyheter

Buddy-prisen til Maria Kannegaard

Pianist og komponist Maria Kannegaard ble torsdag kveld tildelt norsk jazz’ høyeste utmerkelse, Buddy-prisen for 2024. En formidabel og særegen pianist som har beveget og berørt et stort publikum med sin musikk, sier Norsk jazzforum i sin begrunnelse for prisen.

Nyheter

Hans Mathisen hedret med Storbandprisen 2024

Musikalsk leder for Sandefjord Storband, Hans Mathisen, ble lørdag 19. oktober hedret med Norsk jazzforums Storbandpris 2024. Mathisen er og har vært inspirator og pådriver for sitt storband i en årrekke, og får mye av æren for bandets fremgang og utvikling, sier Norsk jazzforum i begrunnelsen for prisen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev