Intervju

Festivaler i fleng tross alt

Med halsstarrig optimisme gjenoppstår jazzfestivalene på Hamar, i Trondheim og Stavanger i begynnelsen av mai. Og flere følger.

Sist helg gikk Soddjazz av stabelen i Inderøy, og denne uka starter AnJazz på Hamar tirsdag, Jazzfest i Trondheim onsdag og Mai:Jazz i Stavanger torsdag. Seinere i måneden byr Nattjazz opp i Bergen, og løfter vi blikket helt fram til juli, er Kongsberg og Molde så festivalklare som det er mulig å være pr. i dag.

For alle arrangørene gjelder at planlegging, budsjettering, risikovurdering og booking med stadig omstokking har måttet foregå i et klima der uforutsigbarhet på alle bauger og kanter har vært, og er, utmattende. Ikke desto mindre avslører en ringerunde en fandenivoldsk gjennomføringsvilje og vi-lar-oss-ikke-knekke-holdning som både rører og overvelder.

 

Hamar:
Deler festivalen


Nils Petter Molvær (bildet) og Ragnhild Hemsing åpner AnJazz 4. mai i Hamar Domkirke med verket «Anástasis». Foto: Roberto Cifarelli

– Innerst inne tenker jeg at dersom dette skulle bli den aller siste AnJazz – men jeg tror jo ikke det, da – så skal vi iallfall gå ned med flagget til topps. Vi skal vise muskler til the bitter end, sier AnJazz-leder Anja Katrine Tomter. Tirsdag kan hun ønske velkommen til åpningskonsert i Hamar Domkirke med Nils Petter Molvær og Ragnhild Hemsing i spissen for et stjernelag av musikere i komponist Audun Aschim Steffensen og fotograf André Clemetsens multimediaforestilling «Anástasis».
– Vi avlyste AnJazz i fjor, men syntes vi hadde et for bra program til bare å sette strek over det, så vi flyttet det over til i år, sier Anja. – Vi skjønte likevel at restriksjonene ville komme til å gjøre det vanskelig, så vi har skjøvet alle konsertene med utenlandske artister til en AnJazz del 2 i uka 22.-29. september. Der kommer det noen hyggelige overraskelser i tillegg, og selv om dette er ressurskrevende og vi ikke aner hvor vi lander økonomisk, kjører vi på. Vi regner med at alle konsertene våre blir utsolgt, men vi opererer jo med et begrenset antall billetter og håper selvsagt på en form for kompensasjon.

 

Trondheim:
Slitne, men lykkelige


Festivalsjef i Trondheim Jazzfestival, Ernst Wiggo Sandbakk. Foto: Arne Hauge

– Vi er på etterskudd med alt, men overlykkelige for at vi faktisk får gjennomført Jazzfest, sier Trondheim Jazzfestivals leder, Ernst Wiggo Sandbakk.  – Jeg skal ikke legge skjul på at vi er ganske slitne, mest på grunn av usikkerheten om vi kunne få det til eller om vi måtte kaste inn håndkleet, men onsdag er vi i gang. Vi har fått mange positive reaksjoner på at vi opprettholder samfunnsoppdraget vårt og arrangerer denne festivalen, og jeg ser et folkehelseaspekt ved dette. Jeg har tidligere skrevet at det er en risiko å samle folk, men at det også er en risiko å ikke tilby vårt publikum noe å se fram til, og sånn sett tror jeg det aldri har vært viktigere å lage festival enn akkurat i år.
– Hva med økonomien i dette?
– Vi vet ingen ting om sluttresultatet. Styret har vedtatt et budsjett med underskudd på nærmere en halv million, og vi kjører på i håp om å få noe av stimuleringsmidlene. Men pr. i dag har vi ingen garanti for at vi får det.
– Dere har utsatt konsertene med utenlandske musikere, men stiller med et solid norsk program. Er det noe du er spesielt glad for å kunne presentere?
– Ja, de fire bestillingene våre, Gurls med Trondheim Jazzorkesters «Bla Bla Girl», Trygve Fiskes «Cycles Recycled», André Rolighetens «Transmission» og Daniel Herskedals «Out of the Fog». Vi er ganske stolte av egenproduksjonshistorikken vår, der også samarbeidene med Moldejazz, Mai:Jazz, Nasjonal jazzscene og nå sist Festspillene i Kristiansund inngår som viktige elementer.

 

Stavanger:
Skyver og utvider


Festivalsjef i Mai:Jazz, Per Hasse Andersen. Foto: Terje Mosnes

– Etter to dager og netters intens jobbing før helga, fikk vi flyttet Mai:Jazz noen dager, sier festival Per Hasse Andersen i Stavanger.  – Festivalen var opprinnelig fastsatt til perioden 3.- 9. mai, men starter nå i stedet 6. mai med Anja Lauvdals store Joni Mitchell-konsert, og varer til 13. mai. Etter to uker gjennomfører vi så de fire siste konsertene mellom 28. mai og 8. juni. Det koster å jobbe på denne måten, men jeg har fått lov av styret til å gå i minus og bruke av krigskassen om nødvendig. Uten at jeg helt har klart å sette meg inn i hvordan kompensasjonsordningene vil funke for Mai:Jazz, håper og tror jeg at vi kan få ut noe derfra.
– For å holde hjulene i gang?
– Ja. Dette handler mye om å ta et ansvar for spesielt arbeidsplassene til musikerne, for merkevaren til musikkformen jazz og merkevaren til Mai:Jazz, om å vise at vi takler det meste. Mye kan være snudd opp-ned før vi starter, og ja, vi har worst case-planer, men foreløpig skyver jeg dem ut av hodet.

 

Bergen:
Alt på Røkeriet

Festivalsjef i Nattjazz, Jon Skjerdal. Foto: Roger Lygre Solvang

– I øyeblikket er vi forsiktige optimister, sier Nattjazz-sjef Jon Skjerdal, som kan åpne den 49. festivalen fredag 21. mai med to konserter, trioen The Side Effects (Stian Carstensen, Marius Neset, Thomas Strønen) og det 20-årsjubilerende Trondheim Jazzorkester. Ikke før 5. juni er Nattjazz over, og Skjerdal krysser fingrene for at gjenåpningen av landet da har nådd trinn to, slik at konsertene den siste uka kan gå foran 200 i stedet for 100 publikummere i Røkeriet på USF Verftet.
– Vi har alle artistene som skulle ha vært her i fjor minus de utenlandske, sier han. – Vi håpet i det lengste på en lettelse i karanteneordningen for utenlandske kulturarbeidere, men måtte til slutt innse at det ikke ville la seg gjøre å få utenlandske musikere til Nattjazz i år. Nå prøver vi å få de fleste av dem tilbake til 50-årsjubileet neste år, for vi hadde bestilt nye låter fra samtlige band på 2021-plakaten, så vel de norske som de utenlandske, og selv om det blir spennende nok med over 30 nye norske jazzlåter i år, vil vi jo gjerne få hørt de utenlandske også.
– Nattjazz går nå over hele 16 dager?
– Ja, og det er blitt godt mottatt. I stedet for 5-6 konserter hver kveld, får vi nå alle konsertene på samme scene, Røkeriet, uten overlapping. Vi fordeler godene på flere kvelder, sånn at folk kan få med seg alt.
– Økonomien i det hele?
– Nei, den går jo til helvete. Vi hadde budsjettert med halvannen million i minus, nå er vi oppe i 1,8. Vi får maks 70 prosent som kompensasjon, men vi får se.

 

Kongsberg og Molde:
Kompakt og tilpasset


Festivalsjef-debutantene Ragnhild Menes og Mariann Bjørnelv. (pressefoto)

Kongsberg Jazzfestival og Moldejazz ligger fortsatt noen uker lenger unna, med den usikkerheten det medfører. De to debuterende festivalsjefene Ragnhild Menes (Kongsberg) og Mariann Bjørnelv (Molde) er likevel begge klare på at de satser på festivalgjennomføring, tilpasset vilkår som, hvordan de enn måtte fortone seg i juli, ikke på noen måte vil være «normale».
Moldejazz, som åpner 19. juli og har Ellen Andrea Wang som årets Artist in Residence, har foreløpig ikke annonsert konserter med utenlandske band. Kongsberg Jazzfestival, som starter 7. juli med Håkon Kornstad og Oslo Jazz Ensemble, har i skrivende øyeblikk fortsatt Dee Dee Bridgewater og Marilyn Mazur Trio på programmet, men sannsynligheten for at både Kongsberg og Molde må klare seg uten utenlandske musikere er betydelig. I hvilken grad festivalene vil få lov til å prege bybildet med utendørs serveringsteder og møteplasser er uavklart, og siden smittetallene, og dermed restriksjonene, i juli fortsatt er ukjente størrelser, planlegges det for ulike scenarier. Begge festivalene vil komme med programnyheter i tida framover, Moldejazz allerede denne uka, og fra begge festivallederne forlyder det samme som fra kollegaene i Hamar, Trondheim, Bergen og Stavanger: «Samarbeidet med artister, management og agenter i inn- og utland har vært fantastisk, preget av velvilje og god, felles situasjonsforståelse, med alt hva det innebærer. Og rent kunstnerisk er det ingen problemer med å opprettholde det høye nivået med utelukkende norske musikere på programmet.»
Dét er i det minste noe å ta med videre fra en vanskelig periode.

Fra forsiden

Nyheter

Buddy-prisen til Maria Kannegaard

Pianist og komponist Maria Kannegaard ble torsdag kveld tildelt norsk jazz’ høyeste utmerkelse, Buddy-prisen for 2024. En formidabel og særegen pianist som har beveget og berørt et stort publikum med sin musikk, sier Norsk jazzforum i sin begrunnelse for prisen.

Nyheter

Hans Mathisen hedret med Storbandprisen 2024

Musikalsk leder for Sandefjord Storband, Hans Mathisen, ble lørdag 19. oktober hedret med Norsk jazzforums Storbandpris 2024. Mathisen er og har vært inspirator og pådriver for sitt storband i en årrekke, og får mye av æren for bandets fremgang og utvikling, sier Norsk jazzforum i begrunnelsen for prisen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev