Nyheter

Paal Nilssen-Love tar med seg Large Unit til Mexico og jazzahead!

MUSIC NORWAY: Paal Nilssen-Love har vært flere ganger i Mexico og ser at bransjen blir mer profesjonell.

Gjennom årene har Paal Nilssen-Love spilt med et stort knippe jazzmusikere og i flere band som Atomic, School Days, The Thing, Frode Gjerstad Trio, Sten Sandell Trio og Scorch Trio.

I 2013 satt han sammen et «drømmeband» med musikere fra den yngre garde som han så på som spennende. I dag består «Large Unit» totalt ni norske, to svenske, én finsk og én dansk musiker. I 2017 ble to brasilianske perkusjonister invitert med som assosierte medlemmer i ensemblet, og Large Unit gjorde konsert på Moldejazz med musikere fra Brazil og hele 7 dansere, musikere, og en sanger fra Etiopia.

Nilssen-Love forteller at han for første gang reiste til Mexico for syv år siden. Det har utviklet seg til et samarbeid med musikere og arrangører i et marked som for mange i disse dager blir mer og mer relevant. I april går turen innom Bremen og jazzahead!, før koffertene pakkes for Mexico til høsten.

Har sett en utvikling
Nilssen-Love har blitt godt kjent i Mexico, og etter at en konsert i Berlin i fjor har Large Unit blitt invitert til å spille på en festival og turné høsten 2019. Turen er planlagt å gå innom byene Monterrey, Santiago de Querétaro, Mexico City, Aguascalientes, Guanajuato og Merida.
– Vi vil bli presentert på El Nicho Festival i Mexico City og i tillegg få hjelp til koordineringen av flere konserter og workshops i flere byer der arrangører allerede har vist stor interesse.

Dette er steder Nilssen-Love har opptrådt tidligere. Han har spilt med lokale musikere på mindre scener som har utviklet seg til bli større etter hvert. Det har også ført til at han har sett at interessen for musikken hans har økt.
– Det er syv-åtte år siden jeg var der for første gang, men jeg har holdt kontakten og reist tilbake ved flere anledninger. De jeg spilte med var godt kjent med musikken min og hva som foregikk på både den norske og europeiske scenen. Ting er stadig i utvikling og det er ingen tvil at jeg er velkommen tilbake til Mexico, sier han.
– Det blir nå et større opplegg med Large Unit der vi besøker flere byer i Mexico. Det er lagt opp til både store utendørs-konserter, workshops, skolekonserter og klubbkonserter der mindre besetninger av Large Unit vil spille sammen med lokale musikere. Jeg vil at vi legger igjen litt mere enn bare enkeltstående konserter for et publikum vi aldri kan bli kjent med.

Mer profesjonelt og bedre infrastruktur
Tradisjonelt har Mexico vært et marked med lav betalingsvilje for innspilt musikk og et utfordrende bransjelandskap å navigere i. Denne trenden har snudd og Mexico viser seg å være et fremvoksende marked i økonomisk. En vekst og endring også Nilssen-Love lagt merke til på sine reiser til landet.
– Ja, jeg vil si at det er noe jeg merker. Det er blitt flere seriøse aktører så en kan si at apparatet er mer profesjonelt. Det er nå lettere å komme i kontakt med arrangører via e-post og flere som kjenner oss.

Han ser også økende interesse generelt for musikk fra nordlige strøk.
– Det er jo veldig positivt for samtlige land som er lengre vekk fra Mexico. Å se denne utviklingen av interesse, utviklingen av landets infrastruktur og profesjonalitet hos arrangører er veldig gøy. Man ser det spesielt i de mindre byene der det er blitt bedre fasiliteter, scener og hoteller, sier han.
– Jeg håper at det blir enda mer reising til Mexico utover dette, og jeg skulle gjerne invitert noen av musikerne derfra til Europa også. Jeg må også si meg imponert over alt arbeid Guro Moe har gjort med sine reiser i Mexico. Hun har virkelig stått på og hjulpet scenen vokse.

– For mange tenker på karriere
Årets store jazzmesse i Bremen, jazzahead!, er rett rundt hjørnet, hvor Norge i år er partnerland. Mange trenger plateselskap, management, bookingagent og interesse fra arrangører. Det er en god mulighet, men Nilssen-Love ønsker at musikerne ikke skal glemme hvor de kommer fra og hva som egentlig er grunnen til at de gjør det de gjør.

– Jeg har alltid tenkt at du som musiker skal jobbe så hardt du kan, få i gang band, arrangere konserter, og sakte men sikkert bygge opp ting. Kommer det folk er det bonus, får du honorar er det enda en bonus, men man bør ikke ha dette ekstreme fokus på karriere. Ordet burde egentlig ikke eksistere i en ung musikers vokabular. Ting skjer på grunnlag av det harde arbeidet du gjør som musiker, det er for mange unge som er opptatte av alt rundt og det å ta de rette valgene, sier trommeslageren.

Musikken skal komme først og han har litt vansker med å forstå seg på konseptet med konferanser og showcaser, men han er godt inneforstått med at en arena som jazzahead! kan være et springbrett for mange.

– For meg blir det litt vanskelig å forholde seg til musikk som et produkt og markeder. Jeg tenker på det som en ren konsert i et fora hvor det forhåpentligvis er folk som vil booke oss videre. Mye av det som skjer har jo ingenting med musikken å gjøre, men det er jo mye man på tenke på utenom, sier Nilssen-Love som også forstår og respekterer de som forholder seg til hele apparatet, det være seg bookingagent eller musiker.

Av:  Christian Gran Svenningsen/Music Norway
Publisert med tillatelse fra Music Norway

Les mer: 110 norske musikere til Bremen i april
Les mer: Hilde Louise Abjørnsen skal ut i verden med ny musikk
Les mer: Veikart til Mexico
Les mer: Trade Mission til Mexico
Paal Nillsen-Love har søkt reisetilskudd for konsert og turnévirksomhet

Fra forsiden

Nyheter

Buddy-prisen til Maria Kannegaard

Pianist og komponist Maria Kannegaard ble torsdag kveld tildelt norsk jazz’ høyeste utmerkelse, Buddy-prisen for 2024. En formidabel og særegen pianist som har beveget og berørt et stort publikum med sin musikk, sier Norsk jazzforum i sin begrunnelse for prisen.

Nyheter

Hans Mathisen hedret med Storbandprisen 2024

Musikalsk leder for Sandefjord Storband, Hans Mathisen, ble lørdag 19. oktober hedret med Norsk jazzforums Storbandpris 2024. Mathisen er og har vært inspirator og pådriver for sitt storband i en årrekke, og får mye av æren for bandets fremgang og utvikling, sier Norsk jazzforum i begrunnelsen for prisen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev