Nyheter

Hilde Louise Asbjørnsen skal ut i verden med ny musikk

MUSIC NORWAY: Med tysk plateselskap i ryggen skal Hilde Louise Asbjørnsen spille på jazzahead! og fange oppmerksomheten til festivaler og bookere

Her til lands kjenner vi Hilde Louise Asbjørnsen fra hennes mange opptredener på scene og TV som skuespiller og musikkartist. En allsidig artist som har gitt ut ti kritikerroste album gjennom årene på ulike norske plateselskaper, og som nå har signert en avtale med tyske «Ozella».

Med dette vil hun ta spranget videre ut i Europa og verden om muligheten byr seg. Signeringen tilsier også at et nytt album er på vei (slippes 3. mai 2019), og det er dette det skal satses på i månedene som kommer. Derfor har hun lagt planer med sitt nye plateselskap og agent, Miss Fixit Agency, om å spille showcase-konsert under årets utgave av jazzahead! i Bremen.

Siden sist hun spilte showcase har Asbjørnsen fått til mye, men sikter seg inn mot Bremen i april med en annen tilnærming enn tidligere. Hun har tatt med seg lærdom fra sist hun sto på scene under en bransjefestival.
– Min eneste erfaring fra slike messer er fra Popkomm i Berlin i 2008, og da hadde jeg et album ute som hadde gjort det veldig bra i Norge. Det ga jeg ut på egen label og var helt fersk som platedirektør og artist. Min erfaring derfra gjør at jeg forbereder meg ekstra godt denne gangen. Før Popkomm gjorde vi masseutsendelser i alle retninger og ingen kom. Å skaffe seg nettverk i et nytt territorium er en utfordring, sier hun.

Tyskland, Frankrike, Spania og Italia
Sunnmøringen pakker snart kofferten og reiser til Bremen og begynner å bli klar for å promotere det nye albumet, «Red Lips, Knuckles and Bones». Hun er ikke alene om det ettersom Norge har en spesiell rolle der i år.
– Det var jo god timing for meg ettersom jeg nå endelig har fått kontrakt med et tysk selskap. Kombinasjonen av at Norge er fokusland og at Ozella er på stedet med sitt nettverk er et godt utgangspunkt.
For å reise og spille showcase under jazzahead! har Asbjørnsen søkt tilskudd gjennom Music Norway sin reisetilskuddsordning for konsert og turnévirksomhet.

– Det er en stor fordel at Norge er fokusland og at Music Norway er til stede. Mitt nye plateselskap sitter på kontakter der nede, men jeg går også selv gjennom delegatlisten. Jeg vil gjøre litt grundigere research på hvem det er hensiktsmessig å kontakte denne gangen. Tenke hvilke områder som faktisk er tilgjengelig og enkelt å reise til, sier hun.

Asbjørnsen stiller bedre forberedt med en mer spisset ambisjon enn da sist hun spilte showcase i Tyskland i 2008. Med dette albumet kommer et ønske om å reise mer på kontinentet, og det sies heller ikke nei om muligheten byr seg over dammen.
– Å få sjansen til å spille live og vise seg frem for bookingagenter og festivaler, og ikke bare kontakte dem via en e-post, er veldig verdifullt. Hovedsakelig ligger ambisjonene på det europeiske kontinentet og spesielt Tyskland. Det mest realistiske er sistnevnte, men vi ser også på Frankrike, Spania, Italia og Portugal. USA hadde vært fantastisk, men det er vanskeligere og koster mye så vi får se, sier hun.

Fysiske plater og Asia
Hun deltok på Music Norway og Norsk jazzforums åpne hus om jazzahead!, og dro med seg noen tips fra festivalens kunstneriske leder, Ulrich Beckerhoff.
– Vi legger opp til et sett med bare høydepunkt ettersom vi har kort tid på å overbevise folk. Solo-strekkene må være effektive, to the point, og vi må gi jernet fra første stund og i alle de 40 minuttene. Gjennom Ozella har jeg publishing, så det er først og fremst utenlandske festivaler og bookingagenter vi sikter på å nå frem til, forteller hun.
– Jeg er også blitt rådet til å trykke opp en sample-CD. Bransjen er ganske delt, og noen har fortsatt fokus på fysiske eksemplarer, så vi har valgt å trykke et utvalg av nye og gamle låter med viktig informasjon på coveret, sier Asbjørnsen.

Som nevnt er en målsetning å få reise mer med musikken, når det gjelder kunstnerisk målsetning sier Asbjørnsen følgende:
– Det er å stadig bevege seg videre og utforske nye uttrykk. Det kommende albumet har en annen retning både musikalsk og lyrisk. Musikken er mer beat-basert, noe som har vært en naturlig utvikling i bandet.

Hennes nye plateselskap sørger for at albumet blir gitt ut i USA, Canada, Europa og Asia og håper med det å kunne skape et større marked for musikken hennes.
– Jeg har lurt på det i mange år, om det finnes et større marked for musikken min. Det hadde vært veldig gøy å nå ut til flere folk og kunne spille litt mer i utlandet.
– Ozella jobber veldig bra i Asia, og det hadde jo vært gøy å komme seg dit. Det er et potensielt og attraktivt marked der man må sette inn litt mere arbeid. De har satt meg i kontakt med et bookingbyrå i Japan så vi får se hva som skjer!

Av: Christian Gran Svenningsen/Music Norway
Publisert med tillatelse fra Music Norway

Les mer: 110 norske musikere til Bremen i april
Les mer: Norge som fokusland på jazzahead! 2019
Les mer: Veikart til Tyskland

Fra forsiden

Nyheter

Buddy-prisen til Maria Kannegaard

Pianist og komponist Maria Kannegaard ble torsdag kveld tildelt norsk jazz’ høyeste utmerkelse, Buddy-prisen for 2024. En formidabel og særegen pianist som har beveget og berørt et stort publikum med sin musikk, sier Norsk jazzforum i sin begrunnelse for prisen.

Nyheter

Hans Mathisen hedret med Storbandprisen 2024

Musikalsk leder for Sandefjord Storband, Hans Mathisen, ble lørdag 19. oktober hedret med Norsk jazzforums Storbandpris 2024. Mathisen er og har vært inspirator og pådriver for sitt storband i en årrekke, og får mye av æren for bandets fremgang og utvikling, sier Norsk jazzforum i begrunnelsen for prisen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev