Nyheter

Åtte band klare for Jazzintro 2018

Åtte av landets mest lovende, unge jazzband er plukket ut til Jazzintro 2018. Utover våren og sommeren spiller de om finaleplass og tittelen Årets unge jazzmusikere 2018, lanseringspakke fra Norsk jazzforum og Gramo-stipendet på 150 000 kroner.

Jazzintro er et lanseringsprogram for unge, norske jazzmusikere som vil få vise seg fram på landets største jazzfestivaler våren og sommeren 2018. Åtte band har sluppet gjennom nåløyet i denne runden: Kjemilie, Relling, Billy Meier, Shakai, Lukas Zabulionis Group, Master Oogway, I LIKE TO SLEEP og Krilles Manjaro.

– Nivået på dagens unge musikere er høyt, og disse åtte bandene har utmerket seg i en stor bunke med mange gode søknader, forteller juryleder og fagansvarlig i Norsk jazzforum, Øyvind Skjerven Larsen.

Fra innledende runder på Vossa Jazz, Maijazz, Nattjazz og Kongsberg Jazzfestival vil fire av bandene gå videre til finale under Moldejazz i juli. Der vil en jury bestående av noen av landets fremste jazzmusikere, kåre en vinner. Bandet som blir Årets unge jazzmusikere 2018 vil få en større lanseringspakke fra Norsk jazzforum samt Gramo-stipend på 150 000 kroner.
Nytt i år er at Talent Norge bidrar med kr. 200 000 til Jazzintro 2018.  Dette gir Norsk jazzforum en mulighet til å videreutvikle oppfølgingen av bandet som går til topps under Moldejazz, og legge til rette for en skreddersydd lansering av Årets Unge Jazzmusikere 2018.

Gramo-stipend til vinnerbandet
Vederlagsbyrået Gramo bidrar som tidligere med Gramo-stipendet på kr 150 000 til vinnerbandet.
– Gramo gleder seg til en ny runde Jazzintro. Vi synes dette er en unik mulighet til å støtte ny, norsk musikk og musikere som er i startgropen av sin karriere.  Jazz er en sjanger som kanskje er unik i sin variasjon av utrykk, og Gramo er overbeviste om at de åtte bandene juryen har plukket, vil gi publikum et innblikk i jazzens fremtid, sier Anne Tone Raknes i Gramo.
Gjennom de fem rundene Gramo har samarbeidet med Norsk jazzforum, har nær 40 band fått mulighet til å presentere musikken sin for et interessert publikum, og fem band har mottatt støtte på til sammen 650 000 kroner.
–  Vi gleder oss til å oppleve årets nye talenter og ønsker alle musikere lykke til! sier Raknes.

Jazzintro et springbrett
Jazzintro har siden starten i 1998 vært veldig viktig for å løfte fram og synligjøre talentene i norsk jazz. – Mange av dagens store jazznavn har tidlig i karrieren deltatt i Jazzintro, forteller juryleder og fagansvarlig i Norsk jazzforum, Øyvind Skjerven Larsen, og nevner musikere som Mathias Eick, Stian Westerhus, Anja Lauvdal, Gard Nilssen, Marius Neset, Hanna Paulsberg og Morten Qvenild. Blant tidligere vinnere er Monkey Plot, Albatrosh, Puma, In the Country, Urban Connection og Megalodon Collective.
Fagjuryen for Jazzintro 2018 består av bassist og Spellemann-nominerte Ellen Andrea Wang, saksofonistene Mette Rasmussen og Kjetil Møster samt pianist og Buddy-prisvinner fra 2013, Jan Gunnar Hoff.

Spilleliste Jazzintro 2018:
Vossa Jazz, 24. mars: Kjemilie og Relling
Maijazz, 6. mai: Billy Meier og Shakai
Nattjazz, 30. mai: Lukas Zabulionis Group og Master Oogway
Kongsberg Jazzfestival, 5. juli: I LIKE TO SLEEP og Krilles Manjaro
Moldejazz, 18. juli: finale

Jazzintro-bandene:

I LIKE TO SLEEP
I LIKE TO SLEEP er en ung og energisk Trondheimstrio som har holdt på siden høsten 2015. På bakgrunn av musikernes felles interesse for det moderne Trondheimsjazzuttrykket, (fri)improvisasjon og 60/70-talls jazz og progrock, ble I LIKE TO SLEEP startet med den nokså utradisjonelle besetningen, trommer, barytongitar og vibrafon. Med utstrakt improvisasjon, tunge riff, frie og melodiøse partier, uttrykker ILTS en ny retning innenfor den moderne jazzen, gjerne referert til som powerjazz. Bak seg har bandet en rekke konserter, blant annet som support for Motorpsycho, og deres debutplate BEDMONSTER har mottatt en rekke gode omtaler i Europa og Canada i tillegg til her hjemme.

Amund Storløkken Åse (Trondheim) – vibrafon, Nicolas Leirtrø  (Trondheim) –  barytongitar og komposisjoner, Øyvind Leite (Trondheim)  – trommer

Billy Meier

Da Eduard Albert «Billy Meier» lanserte sine romfartsteorier på 70-tallet, ante han ikke at et ungt jazzband fra Norge skulle lage musikk i hans navn førti år senere. Fra å navngi låtene sine etter skikkelser fra sveitserens teorier, oppsto konseptet om å skape bandets eget musikkunivers i en fiktiv lydverden rundt ham. Billy Meier blander elementer fra jazz, spacerock, hiphop og psykedeliske lydlandskap, bundet sammen med en overordnet ufo-tematikk. Billy Meier har vært et aktivt band i omtrent tre år og består av unge musikere med forskjellig bakgrunn og tilknytning til både jazz-, pop- og folkemusikkmiljøet i Norge. Musikerne møttes under utdanning ved jazzlinja ved Norges Musikkhøgskole, og er også aktive i en rekke andre prosjekter. Våren 2017 kom debutalbumet Introducing…Billy Meier ut på labelen Just For The Records.

Henriette Eilertsen (Skotbu/Ski) – fløyte, synthesizer, Hans P. Kjorstad (Sør-Fron) – fele, Sander Eriksen Nordahl (Oslo) – gitar, Martin Morland (Hildrestanda, Sunnmøre) – bass, Ivar Myrset Asheim (Stavanger) – trommer, sample pad, sampler

Kjemilie
Kjemilie er pianist Kjetil Mulelid og vokalist Emilie Storaas. Duoen har utviklet det de beskriver som et trygt og kjært uttrykk, men er på evig jakt etter å snu og vende på musikken i nye retninger. Med søkende tekst, sterke melodier og leken improvisasjon, skaper Kjemilie et unikt musikalsk og tekstlig rom. Kjemilie gir liv til det enkle og hverdagslige, og inviterer sårbarheten inn i samspillet, hvor både det sarte og kraftfulle gis plass.  Med to plateutgivelser og betydelig turnévirksomhet i inn- og utland, har Kjemilie satt sitt preg på hva visejazz kan romme. Deres første utgivelse, «Hverdagene», ble av Jazznytt beskrevet som «en av årets sterkeste utgivelser».

Kjetil Mulelid (Hurdal) – piano og Emilie Storaas (Trondheim) – vokal

Krilles Manjaro
Krilles Manjaro er en kvartett med utspring fra Jazzlinja i Trondheim. Med utgangspunkt i jazztradisjonen, og inspirasjon fra friimprovisasjon, komposisjonsteknikker fra tidlig 1900-tallet og dagens popmusikk, søker bandet etter et fritt improvisatorisk spillerom innenfor gitte rammer. Kvartetten spiller hverandres komposisjoner, og de søker å formidle et personlig uttrykk som kan treffe bredt, uten å forfekte det smale.

Christian Cuadra (Sundsvall, Sverige) – saksofoner, Hogne Kleiberg (Trondheim) – piano, David Andersson (Stockholm, Sverige) – bass, Oddbjørn Sponås (Surnadal) – slagverk

Lukas Zabulionis Group
Lukas Zabulionis er en saksofonist, bandleder og komponist oppvokst i Sandefjord. Han fullførte sin Bachelor i musikk på Jazzlinja i Trondheim, og ved fullførelsen av graden, ga han ut sitt debutalbum kalt «Changing Tides» på Curling Legs. Musikken er inspirert av ECMs moderne jazzestetikk fra 70-tallet, med Jan Garbarek som stikkord. Musikken bærer preg av lengsel, mystikk og kjærlighet, der det ifølge utøveren legges stor vekt på farger og følelser, og at samspillet er det sentrale, og ikke skal skygges for av solistiske innslag.

Lukas Zabuliois (Sandefjord) – saksofon, Ivan Blomqvist (Järna, Sverige) – piano, Arne Martin Nybo (Sandefjord) – gitar, Kristian B. Jacobsen (Bodø) – bass og Per Kamfjord (Tønsberg) – trommer

Master Oogway
Master Oogway er en hardtslående kvartett som kombinerer riff og energi ifra rock med frie elementer. Bandet legger vekt på å formidle mektige melodilinjer med rom for spontanitet og høyenergiske utbrudd. Master Oogways frihet til å fremføre sin musikk på flere ulike måter gjør at en konsertopplevelse sjeldent blir lik den forrige. Bandets første plate kommer høsten 2018.

Lauritz Lyster Skeidsvoll (Molde) – tenorsaksofon, Håvard Nordberg Funderud (Rygge) – el-gitar, Karl Erik Horndalsveen (Nøtterøy) – kontrabass,  Martin Mellem (Lier) – trommer

Relling
Kvartetten Relling gjorde sin debutkonsert september 2017 i Trondheim Jazzforum. Bandet har utspring frå Jazzlinja ved NTNU i Trondheim, der tre av medlemmene frremdeles holder til. Vokalist og låtskriver Harald Relling Nielsen skriver låter som spenner fra det sarte og lavmælte til det eksplosive og energiske. Besetningen vokal, orgel, gitar og trommer plasserer bandet i et særeegent jazz-landskap, og bandet kombinerer rytmiske og tonale finesser med ærlige tekster og fengende melodier.

Harald Relling Nielsen (Haram) – vokal, Vegard Lien Bjerkan (Selbu) – Hammond-orgel, synth, Tore Hodneland (Tysnes) – gitar, Åsmund Mattias Smidt (Trondheim) – trommer

Shakai
Shakai er japansk og betyr «offentlighet» eller «samfunn.» Shakais musikk er leken, fylt med humor, utfordrende og noen ganger veldig seriøs. Med utallige referanser, ulike og sterke meninger er bandets musikalske uttrykk i konstant utvikling. Musikken er variert og blandet, som en pose med Skittles. Noe for enhver smak. Våren 2016 var Shakai ett av fire band som fikk være med på turnéen «Framtida i Norsk Jazz», en turné organisert og finansiert av Midtnorsk, Østnorsk og Vestnorsk jazzsenter. Samme år spilte kvintetten på første utgave av Vill Vill Vest, og gikk kort tid etter i Duper Studio med den anerkjente produsenten Jørgen Træen og spilte inn sin debutplate, Skittles.

Eline Rafteseth (Vestnes) – kontrabass, Gabriela Garrubo (Hamar) – vokal, Martin Wright Thorsen (Skien) – trommer, Sondre Berg Abrahamsen (Skien) – gitar og Tancred Heyerdahl Husø (Bærum) – trompet

Fra forsiden

Nyheter

Buddy-prisen til Maria Kannegaard

Pianist og komponist Maria Kannegaard ble torsdag kveld tildelt norsk jazz’ høyeste utmerkelse, Buddy-prisen for 2024. En formidabel og særegen pianist som har beveget og berørt et stort publikum med sin musikk, sier Norsk jazzforum i sin begrunnelse for prisen.

Nyheter

Hans Mathisen hedret med Storbandprisen 2024

Musikalsk leder for Sandefjord Storband, Hans Mathisen, ble lørdag 19. oktober hedret med Norsk jazzforums Storbandpris 2024. Mathisen er og har vært inspirator og pådriver for sitt storband i en årrekke, og får mye av æren for bandets fremgang og utvikling, sier Norsk jazzforum i begrunnelsen for prisen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev