Torsdag 8. oktober samles for første gang en rekke toppnavn fra musikklivet til konferanse om kjønnsbalanse i musikken på Popsenteret i Oslo. Stikkord er innsikt og inspirasjon, unge stemmer og musikkhistorie.
På bildet over: Daniela Reyes Holmsen (foto: Maya Brenne)
Balansekunst er et landsdekkende nettverk av musikkorganisasjoner. De siste årene har nettverket vokst kraftig, og kjønnsbalanse i musikklivet er et felt hvor endringer skjer sakte, men sikkert. Målet med konferansen er å presentere kunnskap, forskning, erfaringer og tanker om likestilling på musikkfeltet. Et premiss for hele Balansekunsts arbeid har vært å presentere løsninger, derfor handler også flere av innleggene og samtalene om konkrete grep og best praksis.
Look to Sweden
En av disse er Stina Westerberg, direktør i det svenske Musikverket, som snakker om ”Att rubba obalans” (”Å gjøre slutt på ubalanse”). Fra Sverige kommer også Vanessa Marko fra artistkollektivet Femtastic, som jobber kunstnerisk, sosialt og politisk for å skape arenaer for kvinnelige utøvere, og for å endre holdninger i samfunnet.
Halvveis fra Sverige kommer også Åse Kleveland, som vil fortelle om hendelser og erfaringer gjennom et langt liv som utøver i musikkens, teatrets, filmens og underholdningens verden. Vi får høre om en ung jentes, og senere en voksen kvinnes vei gjennom et mannsdominert musikkliv spesielt, og kulturliv generelt. 56 år etter sine første opptredener på NRK radio som 10-åring er artisten Åse Kleveland aktuell med nytt materiale – i en bransje som på mange måter har endret seg dramatisk fra den gang.
Unge stemmer
Konferansen presenterer også flere av de helt unge stemmene i norsk musikk. 14-årige Andrea Chac er fra Peru, og har bodd i Stavanger i tre år. Hun lager samtidsmusikk av ting hun finner rundt seg – rustne metallstenger, gammel isopor, steiner i vannkanten. Hun er også feminist.
– Jeg hadde lyst til å snakke om feminisme. Der jeg kommer fra er det så mye machokultur, og da jeg kom til Norge ble jeg veldig opptatt av det.
Daniela Reyes Holmsen er 16 år og kommer fra Asker. Hun er allerede en erfaren livemusiker, og spiller gitar, loopstation og akkordion, og lager låter selv. Daniela møter vi både i samtale med AKKS, UKM og LOUD!, og i solokonsert på kvelden.
Hva er det med hiphop?
Hiphop er en sjanger der musikklivet har en stor jobb å gjøre i rekruttering av kvinner. Hvilke tiltak kan settes inn for å endre den store ubalansen?
– Sverige er vel det første, og hittil eneste landet hvor de mest spennende rapperne nesten utelukkende viser seg å være kvinner, skrev musikkanmelder, journalist og sylfersk IDOL-dommer Sandeep Singh nylig på Facebook. Han og en av landets fremste hiphop-kjennere, Øyvind Holen, møter svenske Vanessa Marko og Christine Dancke til diskusjon.
Kvinners plass i musikkhistorien
Musikkhistorien blir belyst gjennom Hilde Beate Lias ferske bok om kvinner i bluesen; ”Crazy Cryin’ Blues. Bluesens tøffe kvinner -foregangskvinner og rollemodeller med sine tekster og musikk”. Kunstnerisk leder i nyMusikk, Anne Hilde Neset, leder den påfølgende samtalen om rollemodeller, historieskriving og musikkbiografier, der forfatter, musiker og journalist Cecilie Asker deltar sammen med Hilde Beate Lia og Paal Ritter Schjerven.
Konferansen avsluttes med klubbkveld, der Daniela Reyes Holmsen, Slutface og DJ-er fra KOSO spiller gjennom kvelden.
Kort om konferansen
Tid: Torsdag 8. oktober 2015 kl. 12.00 – 18.30 + konserter, mingling og drinks til ca 23.00
Sted: Popsenteret i Oslo, kafeen (tidl. Vanguard)
Hva: Konferanse med samtaler, miniforedrag og innledninger, med fokus på kjønnsbalanse i musikklivet. Konserter, mingling og drinks utover kvelden
Hvem: Åse Kleveland, Ingrid Røynesdal, Øyvind Holen, Anne Hilde Neset, Sandeep Singh, Vanessa Marko, Paal Ritter Schjerven, Christine Dancke, Daniela Reyes Holmsen, Slutface – for å nevne noen. Arrangør: Balansekunst. Konferansen skjer i samarbeid med Popsenteret.
Konferansen og arrangementet er støttet av Norsk kulturråd, Fritt Ord og MFOs vederlagsfond.
FAKTA OM BALANSEKUNST
Bakgrunn:
I 2009 gikk flere aktører i musikklivet sammen for å se på tiltak som kunne stimulere til bedre likestilling i bransjen. Prosjektet fikk tittelen Balansekunst, og er i dag et nettverk av musikkorganisasjoner som på eget initiativ arbeider for å få fortgang i arbeidet med å jevne ut kjønnsforskjellene i musikklivet.
Hvorfor?
Balansekunst vil dele kunnskap, erfaringer og ideer om hvordan vi går videre i det praktiske likestillingsarbeidet i musikklivet. Hvordan rekrutterer vi flere jenter til musikken? Hvordan endrer vi innarbeidete holdninger? Hva kan bryte mønstrene og strukturene som er med på å skape kjønnsubalansen i musikklivet?
Balansekunst tror på endringer i musikkfeltet ved hjelp av praktisk likestillingsarbeid, konkrete tiltak, kartlegging, rekruttering, mentorordninger, bevisstgjøring, kursing og forenkling av regelverk. Endring krever vilje og handling. Hvorfor er det viktig å ha kjønnsmessig balanse i musikklivet? Fordi bedre kjønnsbalanse i musikken fører til et rikere musikkliv.
Balansekunst er opptatt av å alltid presentere løsninger, og ikke kun reflektere rundt tingenes tilstand. For eksempel: Under siste Bylarm i Oslo Balansekunst en «vær varsom-plakat mot kjønnet språk»; www.nrk.no/ytring/spriket-i-spraket-1.12239162 og balansekunstprosjektet.no/spriket-i-spraket.
Medlemmer:
Balansekunstnettverket består per oktober 2015 av Gramart, MFO, Ny Musikk, Norsk jazzforum, Norske konsertarrangører, Rikskonsertene, Musikkutstyrsordningen, AKKS, Atomic Soul, BRAK, Emblafestivalen, Feminalen, Girls in Music, Kompetanseformidlingen, Komponistforeningen, JM Norway, MØST, Norges Musikkhøgskole, NOPA, NRK P13, STAR, SØRF, Ultimafestivalen, Westerdals Oslo ACT, Oslo World, Rytmisk Kompetansenettverk i Nord og Trondheim Calling.