Nyheter

Ny samleutgivelse lanseres internasjonalt

For niende gang produserer Norsk jazzforum med støtte fra Utenriksdepartementet en samleutgivelse som skal promotere ny, norsk jazz ute i verden. På den internasjonale jazzdagen 30. april lanseres den på et digitalt arrangement på Nasjonal jazzkringkasting.

Annethvert år produserer Norsk jazzforum en promoCD som skal presentere norsk jazz for internasjonale arrangører, festivaler og medier, og nå er den niende utgaven klar, «This Is Our Music – JazzCD.no 9th Set».

– Denne skulle opprinnelig lanseres under den internasjonale jazzmessen, Jazzahead, i Tyskland, men i disse koronatider ble selvsagt også dette avlyst. Vi benytter derfor den internasjonale jazzdagen torsdag til lansering. I samarbeid med Nasjonal jazzscene og Jazznytt inviterer vi til et strømmearrangement med panelsamtale, CD-lansering og konsert. Vi gjør alt på engelsk og har gått bredt ut til våre kontakter verden rundt og invitert de med, forteller fagansvarlig i Norsk jazzforum, Ragnhild Menes.

Arrangementet starter kl 20 med Jazznytt18 og Audun Vinger i samtale med Oddrun Lilja og Bugge Wesseltoft, og deretter CD-lansering. Så livestrømmes en konsert med LILJA hvor tradisjonsmusikere fra ulike deler av verden strømmes sammen med et band på scenen bestående av Bugge Wesseltoft, Oddrun Lilja, Jo Fougner Skaansar og Helge Andreas Norbakken.

Internasjonal distribusjon fysisk og digitalt
Det kom inn 130 bidrag til utgivelsen, men kun 28 låter fikk plass. I utvelgelsen av band er det tatt hensyn til internasjonal aktivitet og potensiale, bredde sjangermessig og en miks av relativt nye navn og etablerte musikere. Utgivelsen er trykket i 2000 eksemplarer, og skal nå distribueres gjennom UDs utenriksstasjoner, Europe Jazz Network samt Music Norways og Norsk jazzforums egne internasjonale nettverk. Produksjonen er laget i samarbeid med Music Norway og er støttet av Utenriksdepartementet.

– Vi opplever at det er viktig å ha et fysisk produkt i promoteringssammenheng, spesielt i en del av de utenlandske markedene der det fysiske produktet fortsatt har en sterk posisjon, kanskje særlig innenfor jazzen, sier Menes.
– Vi har gjort noen endringer i det fysiske produktet fra tidligere år, og lagt mer ressurser i en utvidet booklet med presentasjon av artistene, forteller hun. Utgivelsen er produsert som en dobbelCD med en booklet som inneholder korte, personlige tekster om hver låt fra de enkelte musikerne.

JazzCD.no lages kun for promotering og er ikke til salgs, men det er laget en digital spilleliste.  Og du kan være blant de få heldige som får et eksemplar om du i løpet av den internasjonale jazzdagen 30. april, kjøper en jazzplate på platebutikken Big Dipper, enten i butikk eller på nett.

Fra forsiden

Nyheter

Jazzintro-startskudd på Moldejazz

Koronakrisen avlyste alle fire innledende runder av Jazzintro 2020, men nå legges det et nytt løp med konserter. Startskuddet går på Moldejazz i juli med finale i Oslo i desember.

Meld deg på vårt nyhetsbrev