Nyhet

To om Jazzahead

Jazzahead er en viktig møteplass for jazzen i Europa og resten av verden, mener festivalsjef for Moldejazz, Hans Olav Solli, og Odd Gjelsnes som driver Losen Records.

Jazzinorge har spurt to erfarne Jazzahead-reisende om deres erfaringer fra messa.

Hans-Olav Solli, festivalsjef, Moldejazz:

­­– Jazzahead er den største møteplassen for jazz, og med Norge som partnerland, blir messa enda viktigere for Moldejazz. Det er selvfølgelig konserter å høre der, men det aller viktigste for oss er møteplassen der vi treffer kolleger fra hele Europa, og et bredt utvalg av agenter og managere. Festivalbookinger gjøres nå tidligere og tidligere, så jeg skal ha flere møter om eventuelle artistengasjementer for Moldejazz 2020.

– Kan du få solgt inn Moldejazz-prosjekter til andre land på Jazzahead?

– Absolutt. Large Unit-prosjektet til Paal Nilssen-Love oppsto på Moldejazz i 2013, og har vært spilt på fem kontinenter med nærmere 100 konserter. Nå presenterer vi det på Jazzahead i år for å hjelpe det videre ut i verden, og vi har også andre eksempler på at vi har hjulpet Moldejazz-prosjekter ut over landegrensene ved å informere om dem på Jazzahead. Et ekstra poeng er at Jazzahead også er blitt en kjærkommen anledning til å møtes for norske aktører som ellers ikke har så mye kontakt.

Odd Gjelsnes, eier/daglig leder for Musikklosen (platedistribusjon) og Losen Records (plateselskap):

– På Jazzahead treffer jeg målrettet folk som driver med jazz i Europa, og etter hvert også mange fra USA. Jeg kan få med meg veldig mange fine konserter med band jeg aldri har hørt, og møte mange fine musikere som jeg aldri før har truffet. Mønsteret er det samme gode gamle, det handler om å knytte kontakter, treffe folk, prate med folk, spise god mat, drikke og mingle.

– Du beskriver en sosial sammenkomst som også blir en ramme for forretningsvirksomhet?

– Det er jo det Jazzahead er. Litt sånn som jeg mener å huske at MIDEM var på 70 og 80-tallet, den gang alle piler i platebransjen pekte oppover. Men MIDEM mistet etter hvert all betydning, mens Jazzahead har tatt over. Det hele funker innmari bra slik det er lagt opp med masse konserter på et lite område og masse folk som stikker innom standen, Jazzahead er rett og slett en veldig koselig happening der man kan få gjort litt business også.

Terje Mosnes

Fra forsiden

Nyhet

I Like To Sleep gir stafettpinnen vidare

I løpet av det siste året har Årets unge jazzmusikarar 2018, I Like to Sleep, vore på turné, fått mentorrettleiing og spelt inn plate. Fristen for å søke Jazzintro 2020 er rett rundt rundt hjørnet – 1. november.

Nyhet

Storbandprisen 2019 til Gunnar Gustavsen

Bandleder, arrangør og trombonist Gunnar Gustavsen i Hammerfest Storband ble lørdag 12. oktober hedret med Norsk jazzforums Storbandpris 2019. Gustavsen er en ildsjel som i en årrekke har arbeidet aktivt for jazzmiljøet både i Hammerfest og i hele Finnmark, og hans innsats har hatt enorm betydning for det lokale jazz- og musikklivet, sier Norsk jazzforum i sin begrunnelse for prisen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev