Nyhet

Vinterjazz med lokale helter og skinnende stjerner

Fredag 26. januar går startskuddet for Vinterjazz, den 10 dager lange jazzmønstringen med mer enn 70 konserter i om lag 30 jazzklubber over hele landet. Fram til 4. februar skal et stort antall lokale helter, nasjonale topputøvere og enkelte internasjonale navn i aksjon, blant dem Come Shine, Nils Petter Molvær, Gard Nilssen’s Acoustic Unity, Billy Cobham Band og Adam Baldych Quartet.

Vinterjazz er en markering av at jazz spilles på klubb- og konsertscener gjennom hele året, og at levende jazz på ingen måte er begrenset til å være et sommer- og festivalfenomen. Den permanente, norske jazzpulsen banker i 83 jazzklubber (og 129 storband!) på små, større og store steder over hele landet, og Gry Bråtømyr, daglig leder i Norsk jazzforum, understreker at Vinterjazz er viktig fordi markeringen synliggjør konsertarrangørenes betydning for musikklivet.
– Kunstnerisk bredde og geografisk spredning er stikkord for Vinterjazz. Ved å rette oppmerksomheten mot den samlede klubb- og konsertaktiviteten gjennom 10 dager, slår vi et slag for alle de arrangørene som både sørger for å gi publikum tilgang til levende musikk hele året, og for å gi frilansmusikere arbeidsplasser også utenom festivalsesongen, sier Bråtømyr.

Vinterjazz for 15. gang
Vinterjazz, som i år arrangeres for 15. gang, er et samarbeid mellom jazzens nasjonale paraplyorganisasjon Norsk jazzforum og de enkelte medlemsklubbene i organisasjonen. Den enkelte klubb avgjør selv om den vil melde inn sin «normale» aktivitet på Vinterjazz-programmet, eller om den vil spisse bookingen og/eller arrangementsfrekvensen i løpet av de 10-dagene. Norsk jazzforum sentralt bistår med kampanjemateriell og annonsering, og kårer også «Årets jazzklubb» og, om praktisk mulig, årets «Buddy»-vinner under Vinterjazz. «Buddy» er norsk jazzlivs høyeste utmerkelse, og har vært utdelt siden 1956.

Come Shine på Vinterjazz-turné
Mens navnet på 2017-mottakeren foreløpig er hemmelig, er det klart at Buddy-vinnerne fra 2014 og 2016, Erlend Skomsvoll og Live Maria Roggen, vil bli sentrale utøvere under årets Vinterjazz. Sammen med Sondre Meisfjord og Håkon Mjåset Johansen utgjør de publikums-favoritten Come Shine, som skal gjennomføre i alt 9 konserter pluss to «tjuvstarter» mellom 24. januar og 4. februar. En klubbturné i regi av Sørnorsk jazzsenter inngår i dette.
– 2018 er 20-årsjubileumsår for Come Shine, og etter at vi tok det litt roligere i fjor, skal det bli deilig å komme ut og få møte publikum igjen, sier Live Maria Roggen.
– Hvor viktige er klubbjobbene for et etablert band som Come Shine i dag, sett i forhold til den gang dere var en fersk og ganske ukjent kvartett?
– På en måte er de like viktige, ved det at klubbkonserter gir en helt annen kontakt med publikum enn det du får på store konserter. Selv om det å spille for 25 mennesker kan være utfordrende på noen måter, kan det samtidig oppleves som utrolig givende fordi du får den der «tett på»-kontakten. Den er like viktig nå i dag, kanskje til og med viktigere, i og med at vi også spiller store konserter og trenger å oppleve denne klubb-nærheten innimellom. I Come Shine liker vi jo å ha så tett kommunikasjon som vi bare klarer oss imellom, og det at folk sitter der og får med seg det på nært hold, gir en masse energi og mening i forhold til hele improvisasjonsformen, sier Live Maria Roggen.

Stabile jazzklubber viktig for musikere og publikum
– Jazzklubbene er viktige rekrutteringsarenaer, både når det gjelder publikumsinteresse og på utøversiden, sier Gry Bråtømyr. – For utøverne gjelder jo det at ingen musiker blir god uten å spille, og de fleste trenger å spille veldig mange klubbkonserter før de blir gode nok til å stå foran et større publikum. Jazzklubbene er med på å gi mange unge musikere muligheten til akkurat det, og heldigvis ser vi at den samlede klubbaktiviteten er ganske stabil. Det er positivt, men det bekymrer meg litt at en god del jazzklubber har fått redusert de offentlige tilskuddene sine i år.
– Gud hjelpe oss hvis det blir færre klubber, da blir det stusselig, sier Live Maria Roggen.
– Det er jo på de lange turneene at et band blir bra, og hvis man ikke klarer å opprettholde oppe et visst jazzklubbvolum, mister norske jazzmusikere en viktig mulighet til å spille seg gode, og folk rundt omkring i landet en viktig mulighet til å høre levende musikk.

Se det komplette Vinterjazz-programmet på vinterjazz.no.

Fra forsiden

Nyheter

Verdien av kulturlivet for Voss

Under Kulturkonferansen på Vossa Jazz i dag lanserte Samfunnsøkonomisk analyse en rapport som viser betydningen av musikklivet for utvikling av lokalsamfunn.

Meld deg på vårt nyhetsbrev