Nyheter

Frivilligheten driver det lokale kulturlivet

Den 5. desember er FNs internasjonale dag for frivillighet. Kulturlivet er helt avhengig av engasjement og arbeidsinnsats fra lokale ildsjeler, og to av disse finner vi i Tynset Jazzklubb og Asker Jazzklubb.

Uten ildsjeler er det ikke noe lokalt kulturliv, er den klare konklusjonen når vi kontakter to av jazzens ildsjeler, Harald Skogli i Asker Jazzklubb og Eirin Lien i Tynset Jazzklubb. De to legger ned massevis av dugnadstimer som konsertarrangører, og forteller at de drives av å gi publikum gode opplevelser og gode minner.   – Frivillig kulturliv forbygger ikke minst ensomhet, sier Skogli.

Stor dugnadsånd i Tynset
– Dugnadsånden er jo noe som står sterkt i Norge, men å kunne være med på noe større, noe som gir gode opplevelser og bringer fram følelser, er nok det som driver oss og de frivillige som stiller opp for å hjelpe til i klubben. Jeg håper Tynset Jazzklubb kan leve av frivillighet i lang tid framover, sier Eirin Lien, leder av Tynset Jazzklubb. Hun bor for tiden i Oslo, men har likevel engasjert seg i jazzklubben i Tynset som startet opp i 2014.
– I starten var vi syv stykker som var med på oppstarten av jazzklubben: Bente Linjordet, Marit Bangen Johnsen, Steinar Brekken, Tollef Østvang, Ellen Brekken, Mona Tangen og meg. Ellen og Tollef er jazzmusikere fra henholdsvis Tynset og Os i Østerdalen, og disse har stått for bookingen. Å kunne være så heldig å ha to stykker som kjenner jazzmiljøet svært godt, har nok vært avgjørende for at vi så raskt har blitt et kjent navn i jazzmiljøet. Selv om vi fem andre i styret har over middels kunnskap om jazz og hva som finnes, er det viktig for oss å ha «insidere» som vet hvem som skal ut på turné til enhver tid, eller som har nye prosjekter på gang som passer inn hos oss. Nå er det Ellen alene som har ansvar for booking av artister, forteller Lien.
I dag sitter seks stykker i styret i jazzklubben, og alle gjør dette på frivillig basis.
– Vi samarbeider godt, og i tillegg har vi frivillige som hjelper oss under konserter. Disse fungerer som blant annet artistverter, riggere, fotografer, bartendere og sjåfører, og er særdeles viktig for at konsertene våre blir så godt gjennomført som mulig. Vi har to-tre frivillige på hver klubbkonsert, i tillegg til at en av oss fra styret er arrangementsansvarlig etter tur. I 2016 arrangerte vi for første gang Tynset Jazzfestival, og fikk brått behov for flere frivillige. Vi forstod fort at den dugnadsånden våre frivillige viste oss under de mindre klubbkonsertene var like viktig for dem under et større arrangement, sier Lien.

Hva var det som fikk deg til å begynne å jobbe som konsertarrangør, og hva er det som motiverer deg til å jobbe med dette ulønnet på fritiden?
– Som 15-åring ble jeg med som frivillig i teknikergruppa på Kongsberg Jazzfestival. Jeg ble tatt godt imot, og kjente fort at det sosiale miljøet var meget godt. Alle blir tatt godt vare på! Jeg har vært frivillig på festivalen i ti år, og fått venner for livet. I teknikergruppa har jeg fått muligheten til å være bak kulissene, bokstavelig talt, og hatt gode møter med musikere. Å se opplevelsene publikum får så nært på seg under konserter, er en god følelse. I 2007 stod jeg i bresjen for et ungdomsstorband på Tynset, og i 2008 ble jeg med som arrangør av festivalen Sparkrock på Tynset. Opplevelsene og erfaringene fra de ulike arenaene har vært med å forme Tynset Jazzklubb. Jeg er fortsatt ung, men frivillighetspotten min er absolutt ikke brukt opp enda!
Dessverre er det slik at kultur møter mindre støtte enn idretten, og noen ganger kan det virke som at kultur ikke er så mye verdt som idrett. Jeg er sta, tålmodig og utholdende, og jeg tror nok det er det som driver meg, og gjør at jeg jobber ulønnet med Tynset Jazzklubb på fritiden. Jobber en godt nok, så lykkes en til slutt! Det er Tynset Jazzklubb et godt eksempel på. Det gir mye å kunne glede andre. Å bidra til at folk i lokalsamfunnet får oppleve nye ting, er viktig.

Har du noen enkelthendelser som har vært spesielt givende?
Det er vanskelig å trekke fram én enkelthendelse, men de gangene noen publikummere kommer på konsert med en innstilling om at jazz er skummelt og at det ikke kommer til å bli en god opplevelse, og har blitt med fordi nabokona trengte følge, er morsomme. Oppfatningene snur så brått. Når konserten er ferdig, går disse tidligere skeptikerne raskt ned til scenen og henvender seg til musikerne for å fortelle at det var overraskende bra og kanskje til og med en av de beste konsertopplevelsene de har hatt. Jeg tror folk må slutte å tenke at ordet jazz er skummelt og negativt. Det er det jo absolutt ikke! Slike tilbakemeldinger og opplevelser er givende for å fortsette med det frivillige arbeidet, sier Lien, som legger ned mye arbeid som konsertarrangør:
– Det er nok mye, og kanskje alt for mye, om du spør noen andre enn meg selv. På natta kan jeg drømme om konserter på jazzklubben, og jeg plager nok resten av styret i Tynset Jazzklubb med litt for mange meldinger og e-poster til tider. Det er jo på en måte barnet mitt, og vanskelig å gi slipp på. Jeg bor i Oslo, og får ikke reist opp til Tynset til alle konserter. Det betyr at det blir mer arbeid på dem som er på Tynset. Jeg er umåtelig glad i resten av styret i jazzklubben: Ellen, Marit, Mona, Hanne og Steinar, og alle de andre frivillige som stiller opp når vi trenger det.

Det gode jazzliv i Asker
Harald Skogli har vært leder av Asker Jazzklubb siden starten i 2004.  Ildsjelene som startet opp klubben hadde som mål å få til et hyggelig tilbud som appellerte til «det gode jazzliv», og er i dag en svært vital klubb med høy aktivitet og stort publikum.  Asker Jazzklubb arrangerer to konserter i uka, med unntak av feriemåneden juli, og totalt blir det imponerende 140 konserter i året i Akershus-byen. Skogli forteller at 900 jazzmusikere, inkludert 20 storbandkonserter, var innom jazzklubben i 2016, mange av internasjonal størrelse. I tillegg har Asker Jazzklubb arrangert 12 jazzfestivaler siden starten for 13 år siden, og det har vært arrangert jazzcruise, barnejazz m.m.

– Vår lille organisasjon har fra starten av jobbet kun frivillig. Å jobbe frivillig gir vel nesten alltid gode tilbakemeldinger og gir følelse av glede og verdighet.   Å arbeide frivillig gir også god energi, og det bygges lett sosiale nettverk.  Begrensningen er tiden man har til rådighet, forteller Skogli, og legger til at jazzklubben fyller timeplanen hans til randen: – Men det er også slik jeg liker det. Hva mer kan du ønske deg enn å ha noen som setter pris på det du gjør? Jeg synes det er en ganske bra lønn. Det er virkelig glede, skikkelig glede. Ellers hadde jeg ikke giddet å gjøre det. Også har jeg det veldig moro selv, da, sier Skogli.

Det er tydelig at mange setter pris på Asker Jazzklubb som har blitt hedret med flere priser. I 2007 mottok jazzklubben Asker Kommunes Frivillighetspris, og i 2016 fikk de Asker Kommunes kulturpris i 2016. I tillegg har Norsk jazzforum, som representerer jazzfeltet nasjonalt, tildelt Asker Jazzklubb prisen Årets Jazzklubb 2010.

Asker Jazzklubb mottok prisen Årets Jazzklubb 2010 av Norsk jazzforum. Fra venstre: Karsten Jønnum, Børge Tronrud, Tore Flesjø (daværende daglig leder i Norsk jazzforum), Live Gulsrud, Harald Antonsen, Kjell Rustan, Harald Skogli og Odd Erik Hansgaard (daværende styreleder i Norsk jazzforum)

Fra forsiden

Nyheter

Buddy-prisen til Maria Kannegaard

Pianist og komponist Maria Kannegaard ble torsdag kveld tildelt norsk jazz’ høyeste utmerkelse, Buddy-prisen for 2024. En formidabel og særegen pianist som har beveget og berørt et stort publikum med sin musikk, sier Norsk jazzforum i sin begrunnelse for prisen.

Nyheter

Hans Mathisen hedret med Storbandprisen 2024

Musikalsk leder for Sandefjord Storband, Hans Mathisen, ble lørdag 19. oktober hedret med Norsk jazzforums Storbandpris 2024. Mathisen er og har vært inspirator og pådriver for sitt storband i en årrekke, og får mye av æren for bandets fremgang og utvikling, sier Norsk jazzforum i begrunnelsen for prisen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev