Norsk jazz var sterkt tilstede både på messe og på scenen under Jazzahead i Bremen, Tyskland, i slutten av april.
– Deltagelse på Europas største jazzmesse bærer frukter, sier daglig leder i Norsk jazzforum, Gry Bråtømyr.
på bildet over: Trondheim Jazzorkester i aksjon på Jazzahead (foto: Øyvind Skjerven Larsen)
Over 3000 profesjonelle aktører fra 55 ulike land over hele verden deltok da Jazzahead gikk av stabelen 21. – 24. april. Messehallen inneholdt over 900 utstillere fra plateselskap, agenter, spillesteder, musikere, media med mer. Sammen med Music Norway organiserte Norsk jazzforum stand på messen.
– Jeg tror det er viktig at Norsk jazzforum er tilstede på messer som Jazzahead og etablerer og vedlikeholder kontakter internasjonalt, sier daglig leder Bjørn Willadsen i Midtnorsk jazzsenter, som var én av et tredvetalls norske aktører som var representert på standen. Travle dager i messehallen ga resultater, og eksportansvarlig i Musikkoperatørene, Tomas Linnes, forteller til JazziNorge at han reiser svært fornøyd hjem med konkrete avtaler i kofferten.
Showcaser ga umiddelbar respons og forespørsler
Trondheim-scenen var godt representert i årets showcase-program med både Trondheim Jazzorkester m/Ole Morten Vågan og Trondheim Voices, begge med fullsatte konserter som ga umiddelbar respons.
– Forventningen til det å opptre på en showcase er selvsagt at investeringen gir noen konkrete oppdrag i det internasjonale markedet, sier Bjørn Willadsen i Midtnorsk jazzsenter, og legger til: – Vi har fått flere konkrete forespørsler både til TJO og TVoices rett etter showcasene. Så ja, forventningene innfries, sier han.
Kunstnerisk ansvarlig i Berlin Jazz Festival, Richard Williams, roser Trondheim Voices opp i skyene i sin blog The Blue Moment: «…the women of Trondheim Voices provided me with what is likely to be the most lasting musical memory from this year’s event.»
Daglig leder i Norsk jazzforum, Gry Bråtømyr, er svært fornøyd med de positive tilbakemeldingene.
– Norge er et av landene som tradisjonelt er godt representert på showcaseprogrammet og dette sier noe om norsk jazz’ posisjon i det internasjonale markedet. Ekstra hyggelig er det å reise hjem å vite at bandene som spilte har oppnådd konkrete resultater ved å være tilstede, sier Bråtømyr.
Vellykket jubileumskveld for Jazzland
Jazzland Recordings feirer tjue år i 2016, og Jazzahead-programmet hadde viet plass til en større jubileumsfeiring i flotte Sendesaal Bremen, et tidligere radiostudio/-scene med 250 seter. Beady Belle åpnet kvelden, før Håkon Kornstad Ensemble med Tenor Battle, og til slutt Bugge Wesseltofts New Conception of Jazz 20 year anniversary edition og Moksha.
(saken fortsetter under bildet)
Bugge Wesseltoft forteller de fikk mye fine tilbakemeldinger etter konsertene og kan vise til flere konkrete resutater. – Vi hadde nok litt forventninger til å få vist fram Jazzlands repertoar, spesielt siden vi nettopp har gjort distribusjonsavtale med et stort tysk selskap som også var på Jazzahead. I tillegg drømte vi om å få invitert festivaler og arrangører, noe vi i stor grad klarte, forteller han.
På spørsmål om norsk tilstedeværelse på messer som Jazzahead er viktig for bransjen, svarer Bugge Wesseltoft: – Ja, men jeg sliter litt med konseptet som er dreid slik at man må betale for å spille der man før fikk betalt. En fare med dette er at det kun blir institusjonsband som har økonomi til å delta. Vi brukte av våre egne penger for å gjennomføre vår kveld. Ikke alle har mulighet til dette, og i hvertfall ikke til å konkurrere med større institusjoner om showcaser, sier Wesseltoft.
På den norske standen i år var bl.a. Acoustic Landsscapes, Atterklang, Curling Legs, Hubro, Grappa Musikkforlag, Jazzland Recordings, Jazznytt, Kjell Kalleklev Management, Maijazz, Mansard Management, Midtnorsk Jazzsenter, Molde Jazzfestival, Music Norway, Musikklosen / Losen Records / Studio Barxeta, Musikkoperatørene, Musikkprofil Booking & Management, Nasjonal jazzscene, NORCD, Norsk jazzforum, Oslo Jazzfestival, Sørnorsk Jazzsenter, Trondheim Jazzfestival samt Trondheim Jazzorkester.