Nyheter

Setter søkelyset på norsk jazz i New York

En egen paneldebatt er viet norsk jazz under konferansen Jazz Connect i New York fredag 15. januar.

Av Veronika Søum
(på bildet over: den New York-bosatte norske gitaristen Lage Lund. Foto: Jerry Lacay)

Samtidig med Winter Jazzfest og den årlige APAP-konferansen, går en annen konferanse av stabelen i New York i løpet av de neste dagene. Jazz Connect arrangeres av magasinet JazzTimes og Jazz Forward Coalition, og årets tema er «Fresh Horizons».

I den forbindelse skal temaer rundt norsk jazz opp til diskusjon under paneldebatten Spotlight on Norway. Der vil paneldeltakerne blant annet diskutere hvorfor norsk jazz har klart å vekke interesse på det globale markedet, til tross for geografiske ulemper og andre hindringer.

Debatten blir ledet av Wulf Muller (Sony/Okeh), mens panelet består av Anders Erikson i Ensemble Denada, Jan Ole Otnæs fra Nasjonal jazzcene, Øyvind Skjerven Larsen i Norsk jazzforum, Aslak Oppebøen i Music Norway og Eiler Fleischer fra Det norske generalkonsulatet i New York.

Eiler Fleischer fra Det norske generalkonsulatet i New York.
Eiler Fleischer fra Det norske generalkonsulatet i New York.

–  Arrangørene tok kontakt med oss på grunn av interesse for norsk jazz, og da slo vi selvfølgelig til. Dette er en unik mulighet til å møte bransjefolk fra hele USA og fortelle om norsk jazz. Samarbeidet med Music Norway og Norsk jazzforum er veldig godt, og dette må sees som del av det strategiske arbeidet vi gjør for å fremme norsk musikk i New York og internasjonalt, sier Eiler Fleischer.

– Rom for mer kunnskap
Han merker at interessen for norsk musikk er stor i New York, og ikke bare innen jazz. Kygo, Cashmere Cat, Aurora, Jenny Hval, Nico & Vinz og Leif Ove Andsnes, med sine jevnlige konserter i Carnegie Hall, vekker begeistring.
–  Også jazzen får god oppmerksomhet på forskjellige måter. Både Jaga Jazzist og Paal Nilssen-Loves Large Unit spilte utrolig flotte konserter for fulle saler i fjor. Atomic, Ingebrigt Håker Flaten i forskjellige duoformater, Cortex og Obara International Quartet, med Gard Nilssen og Ole Morten Vågan, var blant andre som møtte et entusiastisk publikum på klubber som Shapeshifter Lab, Jack, iBeam og Dizzy’s Club. Musikere som Eivind Opsvik og Lage Lund, som lenge har bodd i New York og spilt mye med amerikanske musikere, bidrar også til et godt inntrykk. Samtidig er det helt klart rom for mer kunnskap og oppmerksomhet om norsk jazz, understreker Fleischer.

På festivaler, men ikke klubber
Lage Lund er den eneste artisten som underholder i forbindelse med Spotlight on Norway i Saint Peter’s Church. Gitaristen har bodd i New York i flere år, og beskriver det å være norsk musiker i jazzens hjemland som både stort, dyrt, fint og vanskelig. At det blir satt fokus på nettopp norsk jazz under Jazz Connect, synes han er positivt.
– Det burde bli interessant så lenge det har ulike innfallsvinkler, mener Lund.

Den New York-bosatte norske gitaristen Lage Lund spiller under mottakelsen «Closing Day Reception», som avslutter hele konferansen fredag. (Foto: Jerry Lacay)
Den New York-bosatte norske gitaristen Lage Lund spiller under mottakelsen «Closing Day Reception», som avslutter hele konferansen fredag. (Foto: Jerry Lacay)

Men stor oppmerksomheten rundt norske musikere, merker han lite til i hverdagen.
– Jeg tror norske musikere får en god del oppmerksomhet i pressesammenheng, gjennom promostøtte og backing fra gode selskap som ECM, Jazzland og andre som får platene deres i de rette hender. Musikere her har ikke så mange muligheter til å høre dem, utenom på europeiske festivaler. På klubber som musikerne her går på, som Village Vanguard, Jazz Standard, Jazz Gallery, Smalls og så videre, kan jeg ikke huske å ha sett et norsk band på programmet, forteller Lund.

Fokus på rytmikken
Gitaristen tror den største forskjellen mellom norske og amerikanske jazzmusikere er rytmikken.
– Nordiske og europeiske musikere er ofte mest opptatt av det brede harmoniske og melodiske spekteret som jazzen bruker i en improvisert sammenheng. Amerikansk jazz har i tillegg et rytmisk uttrykk og vokabular i fokus, som man ikke finner andre steder, utdyper Lund som også skal spille under Winter Jazzfest med sin trio.

Viktig møteplass
Minikonserten hans under Jazz Connect innleder mottakelsen «Closing Day Reception», som avslutter hele konferansen fredag. Konsulatet har sammen med Norsk jazzforum og Music Norway invitert rundt 300 gjester fra bransje og media til arrangementet.
– Avslutningen blir en møteplass for alle delegatene, før mange skal videre på Winter Jazzfest og den store APAP-messen, der blant annet Ensemble Denada skal ha to showcases. Mottakelsen er enda en flott mulighet til å treffe og snakke med viktige folk i bransjen. Norsk jazzforum lanserer den nye triple jazzCD.no, spiller musikk fra den og deler ut både CD’er og Luca Vittalis nye bok om norsk jazz, forklarer Eiler Fleischer.

Fra forsiden

Nyheter

Storbandprisen 2019 til Gunnar Gustavsen

Bandleder, arrangør og trombonist Gunnar Gustavsen i Hammerfest Storband ble lørdag 12. oktober hedret med Norsk jazzforums Storbandpris 2019. Gustavsen er en ildsjel som i en årrekke har arbeidet aktivt for jazzmiljøet både i Hammerfest og i hele Finnmark, og hans innsats har hatt enorm betydning for det lokale jazz- og musikklivet, sier Norsk jazzforum i sin begrunnelse for prisen.

Nyheter

Påmelding til Jazzahead 2020

Etter årets store partnerland-satsing på Jazzahead er det nå på tide å tenke på neste års utgave. Frist for «earlybird»-registrering er fredag 11. oktober, og siste frist for å søke om showcase er torsdag 31. oktober.

Meld deg på vårt nyhetsbrev