Nyheter

Stem horna, Jazzintro kaller

Siden 1998 har ni norske band vunnet Jazzintro og utmerkelsen Årets unge jazzmusikere. Nå starter prosessen med å kåre den tiende vinneren.

– Ja, Norsk jazzforum skal i gang med Jazzintro igjen. Utlysning og digitalt påmeldingsskjema ligger ute på jazzforum.no, forteller Øyvind Skjerven Larsen, prosjektansvarlig i Norsk jazzforum og juryleder for Jazzintro.
– I hovedsak kommer Jazzintro 2016 til å følge det samme mønsteret som sist, fortsetter Larsen.
– Jazzintro, som er et lanseringsprogram for unge profesjonelle utøvere, innledes med en konkurranse, og de som ønsker å delta, må levere opptak som viser hva de er gode for. Opptaket skal leveres sammen med påmeldingen, og de åtte beste går videre til hovedkonkurransen på nyåret.
Jazzintro_faktaboks.indd– Har Jazzintro en øvre aldersgrense?
– Ja, alderen for solister og gjennomsnittsalderen for band må ikke overstige 27 år.
– Hvordan skal musikken leveres?
– Fortrinnsvis som filvedlegg til det digitale påmeldingsskjemaet, slik det vil framgå av skjemaet. Men i prinsippet kan musikken også leveres på cd eller andre plattformer.
– Hvor mange påmeldinger regner du med, og når utløper påmeldingsfristen?
– Erfaringene fra 2014 tilsier mellom 70 og 80, og fristen for å melde seg på er 1. november.
– Mye musikk å sette seg inn i for juryen som allerede før jul skal plukke åtte band til den videre konkurransen?
– Ja, det er mye. Men det er utrolig fint å ta dette dypdykket annethvert år ned i det som rører seg blant de unge musikerne.
– Hva skjer etter jul?
– Når vi har bestemt hvilke åtte som går videre, blir de inndelt i fire par. Hvert par får spille sin konkurransekonsert på en festival i 2016, i kronologisk rekkefølge Vossa Jazz i mars, MaiJazz og Nattjazz i mai og Kongsberg Jazzfestival i begynnelsen av juli. De fire vinnerne herfra møtes til finalespill under Moldejazz midt i juli, med konserter og kåring av Årets unge jazzmusikere 2016.

 Juryleder Øyvind Skjerven Larsen ønsker unge musikere over hele landet velkommen til Norsk jazzforum og GRAMOs Jazzintro 2016. Utlysning og påmeldingsskjema ligger her.  Foto: Terje Mosnes
Juryleder Øyvind Skjerven Larsen ønsker unge musikere over hele landet velkommen til Norsk jazzforum og GRAMOs Jazzintro 2016. Foto: Terje Mosnes

– Hva slags premier kan du lokke med?
– Jazzintro opererer bare med en førstepremie, men vi vet at deltakelsen i seg selv har vært en fin erfaring for veldig mange av dem som har vært med i løpet av disse ni rundene. For den som når helt opp, er premien det store stipendet på 150 000 kroner fra Norsk jazzforums samarbeidsparter GRAMO (GRAMO-stipendet) , og en klubbturné som Norsk jazzforum legger opp i samarbeid med de regionale jazzsentrene. Å vinne Jazzintro fører også med seg noen andre goder, eksempelvis har Oslo Jazzfestival vært flinke til å engasjere vinnerne, og flere tidligere vinnere har dukket opp på festivalprogrammer som ordinært engasjerte artister ved seinere anledninger, sier Øyvind Skjerven Larsen.

Dobbeltvinner Qvenild
Jazzintro ble arrangert for første gang av Norsk jazzforum og Rikskonsertene i 1998. (Den gang var skrivemåten JazzIntro, og Rikskonsertene var med fram til 2012, da institusjonen ble fratatt rollen som offentlig konsertarrangør.)

In the country anno 2005, i forbindelse med slipp av debutalbumet. Fra venstre: Roger Arntzen (bass), Pål Hausken (trommer og Morten Qvenild (piano).
In the country anno 2005, i forbindelse med slipp av debutalbumet. Fra venstre: Roger Arntzen (bass), Pål Hausken (trommer) og Morten Qvenild (piano).

De første som kunne kalle seg Årets unge jazzmusikere var trioen Urban Connection – Frode Nymo, Steinar Raknes, Håkon Mjåset Johansen – mens 2000-seieren gikk til det langt mer kortlevde bandet ra. I ra het imidlertid tangentmannen Morten Qvenild, og etter å ha vært finalist med Shining i 2002, vant Qvenild nok en gang i 2004 sammen med Roger Arntzen og Pål Hausken i den da ganske ferske trioen in the country. (I dag er skrivemåten In The Country og bandet er nasjonalt og internasjonalt aktivt som aldri før.)

11 år etter er Morten Qvenild fjellstøtt etablert som både utøver i mange sammenhenger og som jazzakademiker ved Musikkhøgskolen. Fortsatt er han Jazzintros eneste dobbeltvinner, og husker tilbake på konkurransene med glede.
– Det som var mest stas, var å få spille ordentlige konserter på ordentlige festivaler, sier han. – Jeg prøvde å glemme at jeg var med i en konkurranse, koblinga mellom musikk og konkurranse kan være litt problematisk. Men hvis man klarer å tenke på det som at man skal ut og spille konsert for en masse folk og ikke er så opptatt av om man kommer til å vinne, er deltakelse i Jazzintro en fantastisk opplevelse og mulighet.
– In The Country fikk varig glede av seieren?
– Ja, vi vant jo det første året vi var et band og fikk kickstart på turnélivet. Vi fikk en ordentlig klubbturné i Norge, gjorde en skolekonsertturné og fikk også litt hjelp til å komme oss ut i verden.
– Var du nervøs før konkurransespillingene? Eller klarte du å skyve konkurranseelementet så langt ut av bevisstheten at det ikke var der?
– Jeg tror ikke jeg klarte det. Jeg syntes det var veldig ekstra trøkk på de konsertene.
– Deltakelse i Jazzintro er en ganske lang prosess? Først sende inn opptak til juryen, så vente på om man kommer videre, deretter eventuelt spille «semifinale» og til sist finale?
– Det er mye. Men det gir også god anledning til å ta det man driver med ut i verden og se hvordan det virker. Jeg tror det er udelt positivt å være med på sånt, selv om jeg kan stille meg litt skeptisk til konkurranseelementet. Men på en eller annen måte må man jo løse det der, og som musiker møter du dessuten konkurransen hele tida, om utdanningsplasser, om jobber, om støttemidler. I dag opplever både eldre og yngre musikere at det ikke akkurat blir lettere å få til turneer, så alle tiltak som hjelper oss, er av det gode, tror jeg.

In the country vinteren 2004/05. Pressefoto: Nicki Twang/Rikskonsertene
In the country vinteren 2004/05. Pressefoto: Nicki Twang/Rikskonsertene

– Ingen betenkeligheter med å anbefale unge musikere å melde seg på Jazzintro?
– Nei, jeg anbefaler det på det varmeste.
– Bør et band som melder seg på Jazzintro ha holdt det gående en stund, eller går det an å lage et band for anledningen og trå til?
– Jeg tror begge deler kan være bra. Det kan oppstå bra musikk når folk jobber sammen over lenger tid, men det kan også komme fine ting ut av den energien som ligger i en startfase. Jeg vil ikke anbefale det ene eller det andre, sjøl har jeg hatt hell med begge deler, sier Morten Qvenild, i disse dager plateaktuell med soloalbumet «Personal Piano». Det handler mye om musikk sprunget ut av hans kunstneriske stipendiatprosjekt ved Norges musikkhøgskole, «HyPer(sonal) Piano», et tre-årig prosjekt som skal avsluttes med konserter under Oslo Jazzfestival neste år. Før det blir han imidlertid å høre i flere andre sammenhenger også, blant annet på plate med In The Country, Solveig Slettahjell og Knut Reiersrud, og ikke minst på det kommende albumet «Strangers Again» fra det 76 år gamle amerikanske vise-ikonet Judy Collins.

 Terje Mosnes


Jazzintro 1998 – 2014

1998:
Urban Connection – vinner
Håkon Mjåset Johansen – trommer, Frode Nymo – saksofon, Steinar Raknes – bass

Kirsti Huke Kvartett – finalist
Kirsti Huke – vokal, Håvard Wiik – piano, Håkon Mjåset Johansen – trommer, Steinar Raknes – bass

Belvedere – finalist

Jovan Pavlovic – trekkspill, Kjell Arvid Øverbø – gitar, Magne Tormodsæter – bass, Magnus Forsberg – trommer

Kornstad/Eilertsen/Nilssen-Love Trio – finalist
Håkon Kornstad – saksofon, Mats Eilertsen – bass, Paal Nilssen-Love – trommer

Cloroform

John Erik Kaada – vokal og keyboard, Øyvind Storesund – kontrabass og vokal, Børge Fjordheim – slagverk og vokal

Angel Food
Thomas Dahl – gitar, Ole Marius Sandberg – bass, Magnus Forsberg – trommer


2000:
ra – vinner
Ronny Andreassen – sax, Ole Jørn Myklebust – trompet, Morten Qvenild – Rhodes, Kjetil Lunde – gitar, Karl-Erik Rønsen – bass, Stig Værnes – trommer, Erlend Lygren – trommer

B.W.M – finalist
Bernt Moen – piano, Roger Williamsen – bass, Klaus Blomvik – trommer

Motif – finalist
Mathias Eick – trompet, Atle Nymo – t.sax, David Tor Jonsson – piano, Ole Morten Vågan – bass, Håkon Mjåset Johansen – trommer

Taurus People – finalist
Frode Nymo- a.sax, Atle Nymo – t.sax, Ole Morten Vågan – bass, Simon Kongshaug – trommer,

Mewenner
Ari Jokelainen – a.sax, Kjetil Møster – t.sax, Mathias Eick – trompet, Kjetil Eide – piano, Bjørn Thevik – bass, Truls Rønning – trommer

Mandala
Sissel Vera Pettersen – sax, Kaisa Kulmala – piano, Ole Marius Sandberg – bass, Magnus Forsberg – trommer

Tore Johansen Kvartett
Tore Johansen – trompet, Christian Haug – gitar, Per Zanussi – bass, Håkon Mjåset Johansen- trommer

ZeeBop
Atle Nymo – t.sax, Ole Morten Vågan – bass, Simon Kongshaug – trommer


2002:
SOLID – vinner
Steinar Sønk Nickelsen – Orgel, Bjørn Vidar Solli – Gitar, Truls Rønning – Trommer   

Strange Meeting – finalist
Mathias Eick – Trompet, Hans Christian Frønes – Gitar, Lars Martin Vik – Bass, Ole T. Kolberg – Trommer          
 
Heidi Skjerve Kvartett – finalist
Heidi Skjerve – Vokal, Kjetil Eide – Piano, Ole Morten Vågan – Bass, Truls Rønning – Trommer
 
Bjørn Vidar Solli Band – finalist
Bjørn Vidar Solli – Vokal/ Gitar, Jens Kalleklev – Piano, Ole Morten Vågan – Bass, Ole-Thomas Kolberg – Trommer
 
Anders Grønseth Organization
Anders Lønne Grønseth – Sax, Steinar Sønk Nickelsen – Orgel, Andreas Bye – Trommer

Sphinx
Anders Lønne Grønseth – Sax, Dave Skinner – Piano, Audun Ellingsen – Bass, Ulrik Ibsen Thorsrud – Trommer

Jupiter
Håvard Stubø – Gitar, Steinar Sønk Nickelsen – Orgel, Magnus Forsberg – Trommer         

Shining
Jørgen Munkeby – Sax, Morten Qvenild – piano, Aslak Hartberg – Bass, Torstein Lofthus – Trommer


2004:
in the country – vinner
Morten Qvenild – pno, Roger Arntzen – bass, Pål Hausken – trommer.

Platoon – finalist
Espen Reinertsen – tensax, Hermund Nygård – trommer, Erlend Slettevoll – piano, Andreas Amundsen – bass

Kobert – finalist
Ingrid Lode – vokal,  Daniel Formo – orgel, Erik Nylander – trommer

Kung Fu Trio – finalist
Espen Reinertsen – tensax,  Andreas Hamre – bass,  Kenneth Kapstad – trommer

TUB Quartet
Hilde Marie Kjersem – vokal, Andreas Hessen Schei – piano, Magne Vestrum – bass, Pål Hausken – trommer

Magic Pocket
Hayden Powell – trp, Erik Johannessen – trb, Daniel Herskedal – tuba, Erik Nylander – trommer

Alf Wilhelm Lundberg Trio
Alf Wilhelm Lundberg – pno, Andreas Amundsen – bass, Ole-Thomas Kolberg – trommer

Soundtank
Stian Westerhus – git/sampling, Eirik Øien – bass/kornett/sampling, Kenneth Kapstad – trommer


2006:
Puma – vinner
Stian Westerhus – gitarer, maskiner, Øystein Moen – tangenter, elektronikk, Gard Nilssen – trommer, perkusjon, sampling

ELMER – finalist
Hayden Powell – trompet, Kristoffer Alberts  – tenorsaksofon, Jo Fougner Skaansar – kontrabass, Espen Bjarnar – gitar

People Are Machines (PAM) – finalist
Marius Neset – tenorsaksofon, Magnus Hjorth – piano, Petter Eldh – bass , Anton Eger – trommer

Supersonic Rocketship
Jørgen Mathisen – saksofoner og klarinett, Even Helte Hermansen – gitar, Ola Høyer – bass, Dag Erik Knedal Andersen  – trommer

Eyewaterlillies
Ingrid Lode – vokal, Petter Vågan  – gitar, Eivind Nordset Lønning – trompet, Andreas Amundsen  – bass

Billington Trio
Ove A. Billington – piano, Andreas Amundsen – contrabass, Hermund Nygård – trommer

Silucian Town
Martin Taxt – tuba, Lena Nymark – vokal

Hat:trick
Harald Aamodt Aadland – piano,,Rune Nergaard – kontrabass, Gard Nilssen – trommer


2008:
Albatrosh  – vinner
André Roligheten – saksofon, Eyolf Dale – piano

REVOLVER! – finalist
Kim Johannesen – gitar, Fredrik Kirkevold  – tromer

Post – finalist
Hanne Kolstø – vokal/gitar, Haldor Røyne – gitar, Ole Bjørn Talstad – tangenter, Andreas S. Løwe – tangenter

Flux – finalist
Per Arne Ferner – gitar, Simon Linnert – piano, Mikkel Breck  – fløyte, Jesper Thorn – kontrabass, Marc Lohr – trommer

Legopulver  
Martin Borg – gitar, Jo Fougner Skaansar – kontrabass, Andreas Evjen Håkestad – trommer

Aphrodisiac  
Anja Eline Skybakmoen – vokal, Svein Magnus Furu  – saksofon, Magnus Soltvedt Wiik – gitar, Adrian Fiskum Myhr – bass, Tore Sandbakken – trommer

Carand’ache
André Roligheten –  saksofon, Kristoffer Lo – tuba, Jon Rune Strøm – kontrabass, Tollef Østvang  – trommer

Autronic
André Roligheten – saksofon, Espen Bjarnar – gitar, Jon Rune Strøm – kontrabass, Trond Bersu – trommer


2010:
Ferner/Juliusson – vinner
Per Arne Ferner – gitar, Per Gunnar Juliusson – piano

Motsol – finalist
Ståle Liavik Solberg – slagverk, Stine Janvin Motland – vokal

Steinar Aadnekvam Quartet – finalist
Steinar Aadnekvam – gitar, Jonatan Guzman – piano, Jo Fougner Skansaar – bass, Anders Olsson – trommer

FairFist – finalist
Eva Bjerga Haugen – vokal, Gunnar Hågbo – saksofoner, Jan K. Hovland – piano, Theodor B. Onarheim – bass, Bendik Andersson – trommer

Speakeasy
Kim Johannesen – gitar, Svein Magnus Furu – saksofon/klarinett, Tore Sandbakken – trommer

Ine&Peder
Ine Hoem – vokal/elektronikk/klokkespill, Peder Simonsen – tuba/elektronikk

Off Topic
Sebastian Haugen – bass, Kim-Erik Pedersen – saksofon, Tore Sandbakken – trommer

Cinnamon ReSource
Marius Gjersø – trompet, Svein Magnus Furu – tenorsaksofon, Øystein Skar – tangenter, Kim Johannesen- gitar, Sebastian Haugen – kontrabass, Jakop Janssønn – trommer


2012:
Mopti  – vinner
Christian Meaas Svendsen – kontrabass, Andreas Wildhagen – trommer, David Aleksander Sjølie – gitar, Kristoffer Eikrem – trompet, Harald Lassen – saksofon

Duplex – finalist
Harald Lassen – saksofoner, Christian Meaas Svendsen – kontrabass

Moskus – finalist
Anja Lauvdal – piano, Fredrik Luhr Dietrichson – kontrabass, Hans Hulbækmo – trommer

Hanna Paulsberg Concept – finalist
Hanna Paulsberg – saksofon, Trygve Waldemar Fiske – kontrabass, Hans Hulbækmo – trommer, Oscar Grönberg – piano

Bodvar Tornes Trio
Bodvar Tornes – piano, Egil Kalman – kontrabass, Ole Mofjell – trommer

Orter Eparg
Kjetil Jerve – piano og rhodes, Dan Peter Sundland – bass, Andreas Wildhagen – trommer

Hanne Kalleberg Kvartett
Hanne Kalleberg – vokal, Knut Olav Asmundsson Buverud Sandvik – bass, Jakop Janssønn – trommer, Philip Birkenes– piano

KNYST!
Kasper Skullerud Værnes – saksofon, Christian Meaas Svendsen – kontrabass, Andreas Wildhagen – trommer


2014:
Monkey Plot – vinner
Christian Skår Winther – gitar, Magnus Skavhaug Nergaard – bass, Jan Martin Gismervik – trommer

Karokh – finalist
Ina Sagstuen – vokal, Thomas Husmo Litleskare – trompet, Christian Winther – gitar, Magnus Nergaard – bass, Jan Klippen Hovland – synth, Jonas Cambien – synth, Jan Martin Gismervik – trommer

Torstein Ekspress – finalist
Torstein Lavik Larsen – trompet, Hanna Paulsberg – saksofon, Fredrik Luhr Dietrichson – bass, Hans Hulbækmo – trommer

Operasjon Hegge – finalist
Petter Kraft – tenorsaksofon, Martin Myhre Olsen – alt-/sopransaksofon, Torstein Lavik Larsen – trompet, Simon Albertsen – trommer, Bjørn Marius Hegge – bass

Hullyboo
Marius Klovning – gitar, Bjørnar Kaldefoss Tveite – bass, Mats Mæland Jensen – trommer

PGA
Fredrik Luhr Dietrichson – kontrabass, Jan Martin Gismervik – trommer

Morning has Occurred
Natalie Sandtorv – vokal, Marte Eberson – piano, Bjørnar Kaldefoss Tveite – bass, Ole Mofjell – trommer, Mats Mæland Jensen – trommer

Hatch
Elisabeth Lid Trøen – saksofon, Kjartan Gullikstad – gitar, Hallvard Gaardløs – kontrabass, Vetle Larsen – trommer


 

Fra forsiden

Nyheter

Buddy-prisen til Maria Kannegaard

Pianist og komponist Maria Kannegaard ble torsdag kveld tildelt norsk jazz’ høyeste utmerkelse, Buddy-prisen for 2024. En formidabel og særegen pianist som har beveget og berørt et stort publikum med sin musikk, sier Norsk jazzforum i sin begrunnelse for prisen.

Nyheter

Hans Mathisen hedret med Storbandprisen 2024

Musikalsk leder for Sandefjord Storband, Hans Mathisen, ble lørdag 19. oktober hedret med Norsk jazzforums Storbandpris 2024. Mathisen er og har vært inspirator og pådriver for sitt storband i en årrekke, og får mye av æren for bandets fremgang og utvikling, sier Norsk jazzforum i begrunnelsen for prisen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev