Over hundre musikere var samlet på Nasjonal jazzscene i Oslo mandag 9. januar da Norsk jazzforum, MFO, GramArt og FolkOrg inviterte til Musikermøtet 2012 – møtet for profesjonelle musikere i det frie feltet.
Musikermøtet har blitt en årlig tradisjon siden starten i 2009, og oppleves som en viktig samling for frilansmusikere som har en utfordrende hverdag som selvstendig næringsdrivende. Musikermøtet gir faglig påfyll, men er også en god møteplass for nettverksbygging.
Musikernes arbeidsutvalg i Norsk jazzforum
Norsk jazzforums musikermedlemmer var tidlig på dagen samlet til sitt eget MAU-møte. Der orienterte Norsk jazzforum om arbeidet i administrasjonen, arbeidsgruppene i Norsk jazzforum, Jazzprofil og utredningen om Musikkentreprenører. Musikerne diskuterte også endringene i Norsk kulturråds tilskuddsordninger, Rikskonsertene og de regionale kompetansenettverkene. Det ble også vedtatt at musikerrepresentantene i Norsk jazzforums styre vil utgjøre Musikernes arbeidsutvalg (MAU) det neste året.
Endringer i aksjeloven
Økonomirådgiver og skatteekspert Otto Risanger, åpnet Musikermøtet 2012 med å fortelle om fjorårets endringer i aksjeloven. Dette vil forenkle hverdagen til mange selvstendig næringsdrivende musikere. Grunnkapitalen for aksjeselskap er for eksempel senket fra kr 100 000 til kr 30 000. Revisjonsplikten for små selskaper med en omsetning under 5 millioner og med under 10 årsverk er også fjernet. Det jobbes i tillegg med ytterligere forenklinger.
Organisering som næringsdrivende
Risanger redegjorde også for fordeler og ulemper ved enkeltpersonsforetak og AS. I praksis er det ikke veldig store økonomiske forskjeller, men om man organiserer seg i aksjeselskap har man en trygghet gjennom å være ansatt. Med AS følger det likevel utgifter som arbeidsgiveravgift og sykepenger. Den store viktige forskjellen mellom AS og enkeltpersonsforetak er derimot retten til dagpenger og sykepenger man har som arbeidstaker i et AS. Blant møtedeltakerne var over 90% av musikerne idag organisert som enkeltpersonsforetak, og ikke som AS eller NUF.
Musikkentreprenører over hele landet
Musiker Anders Eriksson presenterte utredningen «Musikkentreprenører og residerende artister» som omhandler opprettelse av stillingshjemler for jazzmusikere/rytmiske musikere i Norge. Musikere besitter en unik kompetanse på mange områder og vil være en berikelse for lokalsamfunn. Ideen er at norske kommuner kan engasjere musikere over 2-4 år hvor arbeidsoppgavene tilpasses den enkelte kommunes behov og musikernes egen kompetanse. Musikerne skal også kunne ha en egne utøvende karrierer parallelt med musikkentreprenør-stillingen. Ordningene foreslås finansiert gjennom et spleiselag mellom stat og fylkeskommuner/kommuner.
Utredningen er bestilt av Norsk jazzforum, og utarbeidet av Anders Eriksson på bakgrunn av arbeidet i Norsk jazzforums stillingsutvalg i perioden 2009/2010. Styret i Norsk jazzforum støtter hovedprinsippene og vil arbeide videre med å få på plass forsøkskommuner framover.
Pensjon og forsikring
Nestleder Hans Ole Rian i MFO ga musikerne en oppvekker i sin presentasjon om pensjon og skatt. Med ytterst få unntak vil frilansmusikere ende opp som minstepensjonister og det er viktig å sette i gang pensjonssparing tidlig.Rian presenterte en pensjonskalkulator som understreket poenget. Forsikring mot sykdom, død og uførhet er heller ikke en ting musikere prioriterer i en svært presset økonomisk hverdag. Men hvis først uhellet er ute kan manglende forsikring få svært alvorlige følger for den personlige økonomien. Én eller to spillejobber i løpet av våren vil dekke den årlige premien, og musikerne ble sterk oppfordret av organisasjonene til å tenke igjennom dette.
Presentasjonen fra MFO kan du lese i sin helhet her.
Eksportstatus
Det foregår nå en prosess i Kulturdepartementet hvor man nå vil ta stilling til organiseringen av MIC (Musikkinformasjonssenteret) og Music Export Norway. KUD nedsetter en arbeidsgruppe med svarfrist denne våren, som skal se på fremtidig organisering av norsk musikkeksport. Allerede i fjor høst ble det kjent at tilskuddsordningene for utenlandsturneer vil samles ett sted. Hvordan dette blir i praksis er fortsatt ikke klarlagt, og musikerordningen i Norsk kulturråd vil derfor fortsatt tildele utenlandsstøtte i 2012. Store deler av musikerskaren håper at Kulturrådet allikevel vil opprettholde en fleksibel ordning i fremtiden.
Endringer i tilskuddsordninger
Norsk kulturråd orienterte også om endringene i innkjøpsordningen for fonogrammer. Fra og med 2012 forsvinner ordningen for innkjøp av fysiske produkter og distribusjonen til bibliotekene. Innkjøpsordningen konverteres til en ren produksjonsstøtte for innspilt musikk.