Nyheter

Utlysning Jazzintro 2012

Jazzintro er et lanseringsprogram for unge norske jazzmusikere som holder et profesjonelt nivå. Bandet som kåres til Årets unge jazzmusikere 2012 vil de påfølgende to år få en omfattende lanseringspakke samt et arbeidsstipend fra vederlagsbyrået Gramo på 150 000 kroner. Frist for påmelding er 1. november 2011.

Jazzintro er et lanseringsprogram for unge norske jazzmusikere som holder et profesjonelt nivå, og som har et klart potensial til å videreutvikle sine musikalske ferdigheter og ideer. På bakgrunn av innsendte søknader og demomateriale vil en fagjury velge ut inntil åtte band til å delta i lanseringsprogrammet. De utvalgte vil i løpet av 2012 få muligheten til å vise seg fram på noen av landets største jazzfestivaler (Vossa Jazz, Maijazz, Nattjazz, Kongsberg jazzfestival), og gjennom en finale på Moldejazz utroper fagjuryen ett av bandene til Årets unge jazzmusikere 2012. Blant tidligere vinnere er Ferner/Juliusson, Albatrosh, Puma, in the country, Solid! og Urban Connection.

Lanseringspakke og stipend
Det er Norsk jazzforum, Rikskonsertene og fem av landets største jazzfestivaler som står bak Jazzintro. Bandet som kåres til Årets unge jazzmusikere 2012 vil de påfølgende to år få en lanseringspakke som blir utformet i dialog med utøverne. Denne kan inneholde skolekonsertturné og eventuelt konserter på klubber og festivaler samt benyttelse av Rikskonsertenes digitale produksjons- og redigeringsstudio. I tillegg får bandet et arbeidsstipend fra vederlagsbyrået Gramo på 150 000 kroner.

Søknadsskjema og kriterier for deltakelse finner du her.

Fra forsiden

Nyhet

Jazzen på Pride

Kommende helg markeres innspurten av Pride-måneden juni. I Pride-parken i Oslo lørdag spiller Phønix og DJ Vic, i regi av Nasjonal jazzscene og Oslo Jazzfestival. Og Norsk jazzforum oppfordrer til parade-deltagelse.

Nyheter

Jazz- og samtidsmusikken møtte kulturministeren

Representanter fra Norsk komponistforening, nyMusikk, Norsk jazzforum og de store jazz- og samtidsensemblene la fram behovet for en landsdekkende satsing på store musikkensembler under et møte med kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery i Regjeringskvartalet mandag 22. juni.

Meld deg på vårt nyhetsbrev