Nyheter

Utlysning Storbandprisen 2011

Gjennom Storbandprisen ønsker Norsk jazzforum å hedre en enkeltperson, et miljø eller et storband som har betydd særlig mye for amatørstorband i Norge. Norsk jazzforum ønsker at storbandmiljøet selv kommer med forslg til aktuelle kandidater. Frist for nominasjon er 1. oktober 2011.

I 2010 delte Norsk jazzforum for første gang ut en storbandpris. Prisvinner var Odd Fossum (til høyre i bildet) fra Big Odd Band.

Bakgrunnen for opprettelsen av storbandprisen er ønsket om å hedre enkeltpersoner eller miljøer som har gjort en særlig viktig innsats, og å gi denne viktige delen av jazzmiljøet oppmerksomhet. I 2011 deles prisen ut for andre gang. Prisen deles ut under årets storbandmøte som avholdes på Nasjonal jazzscene i Oslo 5. november 2011.

Kriteriene for å bli tildelt prisen er at den skal gå til en enkeltperson, et miljø eller et storband som har betydd særlig mye for amatørstorband i Norge. Den skal ikke belønne storband for å være på et høyt utøvernivå alene. Storbandprisen er ment å være en pris som belønner en særlig viktig innsats for miljøet som helhet.  Av mulige kandidater til prisen kan man tenke seg storbandledere, komponister/arrangører, arrangører av festivaler/konsertserier for storband, eller andre ildsjeler som har betydd mye for et miljø.

I forbindelse med utlysningen av storbandprisen ber Norsk jazzforum storbandmiljøet selv om å komme med forslag til aktuelle kandidater. Ved nomineringen skal det legges med en begrunnelse for hvorfor kandidaten bør få prisen.

Frist for nominasjon er 1. oktober 2011.
Forslag til kandidater sendes til formidlingsansvarlig Vidar Bråthen i Norsk jazzforum.

Fra forsiden

Nyhet

Jazzen på Pride

Kommende helg markeres innspurten av Pride-måneden juni. I Pride-parken i Oslo lørdag spiller Phønix og DJ Vic, i regi av Nasjonal jazzscene og Oslo Jazzfestival. Og Norsk jazzforum oppfordrer til parade-deltagelse.

Nyheter

Jazz- og samtidsmusikken møtte kulturministeren

Representanter fra Norsk komponistforening, nyMusikk, Norsk jazzforum og de store jazz- og samtidsensemblene la fram behovet for en landsdekkende satsing på store musikkensembler under et møte med kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery i Regjeringskvartalet mandag 22. juni.

Meld deg på vårt nyhetsbrev